Lehdistötiedote 5.5.2008. Julkaisuvapaa heti.

Mad Sin (GER) ja Mad Caddies (USA) Ilosaarirockiin

• Ilosaarirockin pääsyliput myyntiin tänään maanantaina 5.5.
  • Kauko Röyhkä ja Riku Mattila bändeineen sekä joukko uusia kotimaisia kiinnityksiä.
  • Klubi-ohjelma valmis kokonaisuudessaan.

Heinäkuun 11.-13. päivä järjestettävän Ilosaarirock-festivaalin ohjelma on vahvistunut kahdella kovan luokan ulkomaalaisella yhtyeellä. Joensuun Laulurinteelle saapuvat punkpitoista rockabillyään veivaava Mad Sin (GER) ja ska-ryhmä Mad Caddies (USA). Kotimaista ohjelmistoa täydentävät Kauko Röyhkä ja Riku Mattila bändeineen, Vuokko Hovatta, Pepe Deluxé, Momo Cat, Tohtori Orff ja Herra Dalcroze sekä Kumikameli. Ohjelmisto on viimeistä silausta varten valmis.

80-luvun lopulla Berliinissä perustettu Mad Sin kirjoitti ensimmäisen levytyssopimuksensa jo 1988 ja on läpi pitkän historiansa louhinut psychobillyään samalla kokoonpanolla. Yhtye on julkaissut yhdeksän kokopitkää albumia, viimeisimmän näistä vuonna 2005. Kun puhutaan psychobillyn isoista nimistä, lukeutuu Mad Sin tähän joukkoon ja vieläpä aivan kärkipaikalle. Saman tekee amerikkalainen Mad Caddies ska-musiikissa. Jamaikalaisia rytmejä ja punkpitoista rockia sekoitteleva ryhmä sai alkunsa 1995 ja ennättänyt tänä aikana julkaisemaan viisi kokopitkää albumia.

– Nämä molemmat Mad -alkuiset yhtyeet ovat omassa genressään sitä ehdotonta huippua ja täydentävät Ilosaarirockin ohjelmalinjaa entisestään musiikinystävien festivaalina. Tavoite on saada ohjelma valmiiksi toukokuun aikana, kertaa Ilosaarirockin ulkomaisen ohjelman vastaava Panu Hattunen.

Pääsyliput myyntiin tänään maanantaina 5.5.

Ilosaarirockin pääsyliput tulevat myyntiin tänään maanantaina 5.5. ennakkomyyntipisteissä kautta maan. Lista ennakkomyyntipisteistä löytyy festivaalin verkkosivuilta osoitteesta www.ilosaarirock.fi. Kahden päivän pääsylipun hinta on ennakkomyynnissä 65 euroa ja myynnissä on edellisvuoden tapaan 21 000 pääsylippua. Ilosaarirockin pääsyliput on myyty ennakosta loppuun jo viimeiset 10 vuotta.

Festivaalin verkkosivuilta löytyy myös tähän saakka varmistunut ohjelma. Ilosaarirock on julkistanut jo 16 ulkomaalaista yhtyettä ja laajan joukon kotimaisia bändejä Nightwishin johdolla. Ilosaarirockiin saapuvat tänä kesänä mm. vastikään Grammy-palkittu hiphop-tähti Common (USA), post-rockin pioneeri Mogwai (UK) ja tanskalaisen rockin kulmakivi Kashmir (DEN). Rentolavalle nousevat tänäkin vuonna kotimaiset rytmimusiikin kärkinimet kolmen ulkomaan vahvistuksen kera. Kansainvälisiä nimiä Rentolavalla ovat reggaen vanhat herrat Heptones (JAM), latinosoulin ruumiillistuma Joe Bataan (USA) ja Romaniasta saapuva Fanfare Ciocârlia (ROM). Ilosaarirockin raskaamman osaston puolella kantavat kortensa kekoon Cult of Luna (SWE), Comeback Kid (CAN), Converge (USA) ja Heaven Shall Burn (GER).

– Esiintyjälista on tänä vuonna erittäin monipuolinen ja Ilosaarirockin näköinen. Pyrimme tarjoamaan uutta ja mielenkiintoista tuttujen nimien ohella. Se tekee festivaalista Ilosaarirockin, päättää Hattunen.

Kaiken kaikkiaan Ilosaarirockin festivaalialueella ja kaikissa oheistapahtumissa esiintyy kolmen päivän aikana yli 80 yhtyettä.

Ilosaarirockin klubiohjelma kokonaisuudessaan valmis

Ilosaarirock alkaa perjantaina 11.7. YleX-teltan ja Rekkalavan alueella järjestettävällä Suloklubilla. Viime kesänä avajaisklubin kaikki 7 000 lippua myytiin loppuun, joten kyseessä ei ole mikä tahansa klubitapahtuma. Käytännössä Sulosta on kasvanut Ilosaarirockin avaustapahtuma.

– Tänäkin kesänä Sulo avaa Ilosaarirockin ja sen ohjelma on kovatasoinen, käytännössä Sulo voisi olla oma pienempi 7 000 hengen festivaalinsa. Sulossa soittavat mm. Kotiteollisuus, Stam1na ja ensimmäistä kertaa Ilosaarirockin historiassa Hanoi Rocks, kertaa klubin ohjelmaa Popmuusikoiden toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

Ilosaarirockin klubit soivat läpi viikonlopun myös festivaalialueen viereisessä Joensuun Jäähallissa. Perjantainen Töminä räyhää punk-voittoisesti kymmenen bändin toimesta, viimeisimpinä kiinnityksinä Terveet Kädet, The Heartburns, Distral, Another Sinking Ship ja Delta Force 2. Lauantaina 12.7. Metelli-klubi kokoaa jäähalliin raskaan musiikin ystävät Mokoman ja Metsatöllin (EST) johdolla, sunnuntainen Päätösklubi päättää Ilosaarirockin YUP:n, Riston, Vihreän Maan ja uusimman lisäyksen, puolalaisen reggae-yhtyeen Paprika Korpsin kera. Kerubin Kuppilassa viisivuotisjuhlaansa viettävä Club Kasettiasema soi läpi viikonlopun omalla äkkiväärällä tyylillään.

Klubien lipunmyynti alkaa festivaalilippujen tavoin tänään ja ennakkolippuja myydään Tiketissä ja Joensuun levykauppa Levy-Eskoissa.

Lisätietoa: www.ilosaarirock.fi.

Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtaja