Lehdistötiedote 10.7.2008. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirock rokkaa viikonloppuna Joensuun Laulurinteellä

Ilosaarirock-festivaali käynnistyy huomenna Joensuun Laulurinteellä. Avajaispäivän Sulo- ja Töminäklubit keräävät yhteensä n. 8 000 kävijää. Punkpitoinen Töminä järjestetään festivaalialueen vieressä sijaitsevassa Joensuun jäähallissa, Suloklubi YleX-teltan ja Rekkalavan alueella.

Klubilippuja on vielä saatavana ennakosta ja myös klubien portilta. Varsinainen festivaali lauantaina ja sunnuntaina on jo ennakosta loppuunmyyty eikä lippuja saa enää portilta. Kaikki 21 000 kahden päivän pääsylippua myytiin loppuun kesäkuun alussa.

– Klubit näyttäisivät vetävän edelliskesän tapaan väkeä. Suloon myydään kaikkiaan 7 000 lippua ja jäähallin klubeille 2 000 lippua per ilta. Lauantaina on jäähallissa vuorossa raskaan musiikin Metelli-klubi ja sunnuntaina festivaalin päättävä Päätösklubi, kertaa Markku Pyykkönen.

Suloklubilla esiintyvät Hanoi Rocks, Kotiteollisuus, Stam1na, 51koodia, 22-Pistepirkko, M.A. Numminen ja Pedro Hietanen, Kari Peitsamo, Tuomari Nurmio ja Klaus Thunder & Ukkosmaine. Pääsyliput maksavat 20 euroa. Töminässä soittavat mm. Anal Thunder, Terveet Kädet ja The Heartburns.

"Täyttä roskaa – Kaikelle on paikkansa"

Tänä kesänä Ilosaarirockissa panostetaan entistä enemmän ympäristöystävällisyyteen. "Täyttä roskaa – Kaikelle on paikkansa" -kierrätyskampanjalla pyritään vähentämään roskan määrää ja tehostamaan festivaalin kierrätystä. Ilosaarirockin festivaalialueelta löytyy useita kierrätyspisteitä ja niitä opastamassa kierrätysoppaita. Ruokamyyjät käyttävät ainoastaan biohajoavia lautasia ja aterimia, anniskelualueilla on luovuttu kertakäyttötuoppien käyttämisestä. Myös mm. festivaalin paidat ovat ekologisesti valmistettuja ja sähkönä käytetään vihreää sähköä.

– Ilosaarirockin festivaalialueen ja tilapäisten leirintäalueiden puhtaanapidon suunnitteluun ja toteutukseen on panostettu lujasti. Kierrätyskampanjan tavoitteena on vähemmän roskaava ja vähemmän roskainen Ilosaarirock, kertoo Ilosaarirockin kierrätysvastavaana toimiva Salla Aronen.

Turvallisuus lähtökohtana

Joensuun Popmuusikot ry toteuttaa tänä kesänä itse Ilosaarirockin tilapäisten leirintäalueiden järjestelyt. Alueiden turvallisuuteen ja järjestelyihin on panostettu tiiviissä yhteistyössä paikallisen pelastuslaitoksen kanssa.

– Meillä on vahva pohja ja pelastussuunnitelmat on laadittu asianmukaisesti menneiden vuosien ja tämän päivän määräysten ja tarpeiden pohjalta. Teemme yhdessä kaikkemme, jotta festarikansalla olisi elämysrikas ja turvallinen festivaaliviikonloppu, Markku Pyykkönen toteaa.

Muuttuneita liikennejärjestelyjä

Ilosaarirock aiheuttaa tänäkin kesänä tilapäisiä muutoksia Laulurinteen ja sen lähialueen liikennejärjestelyissä. Festivaalialueen viereinen Linnunlahdentie suljetaan Ilosaarirockin ajaksi moottoriajoneuvoilta kävelykaduksi. Myös Länsikatu suljetaan kokonaan festivaalin kohdalta lähialueiden rauhoittamiseksi. Lähikaduilla on lisäksi pysäköintikieltoja.

Ilosaarirockiin saapuu 21 000 festivaalivierasta, suurin osa junalla tai omalla autolla. Ilosaarirockin rokkibussit kuljettavat nonstoppina festivaalivieraita rautatieasemalta koulumajoitukseen ja edelleen festivaalialueelle perjantain ja lauantai-aamupäivän ajan. Parkkitiloina autolla saapuville toimivat Raviradan leirintäalueen parkkialueet, raviradan kavioura sekä erityisesti Hallitien parkkitalo aivan festivaalialueen vieressä. Kahdella Ilosaarirockin tilapäisellä leirintäalueella, Ravileirinnässä ja Niittyleirinnässä sekä Joensuun virallisella Linnunlahti Camping -leirintäalueella majoittuu viikonlopun aikana yli 13 000 festivaalivierasta. Kaupungin hotellit on luonnollisesti myyty loppuun jo kauan aikaa sitten isolta säteeltä Joensuun ympäristökuntia myöten.

Viikonlopun tiedotus

Ilosaarirockin viralliset lehdistötilaisuudet järjestetään lauantaina ja sunnuntaina klo 17 festivaalin Mediakeitaalla. Kummankin lehdistötilaisuuden jälkeen ilmestyy tiedote, joka lähetetään tälle listalle ja joka ilmestyy myös verkkosivujemme Media-osiossa.

Viikonlopun aikana päivitetään sivuillemme vapaaseen käyttöön painokelpoisia pressikuvia:

www.ilosaarirock.fi/2008/felamaa/kuvat_pressi/

Lisätietoa ja haastattelut: