Lehdistötiedote 25.3.2010. Julkaisuvapaa heti.

Faith No More (USA) ja Biffy Clyro (UK) Ilosaarirockiin

• Festivaalin pääsyliput myyntiin 6. huhtikuuta

Ilosaarirockin ohjelma täydentyy kahdella hurjasti odotetulla ulkomaanihmeellä: Faith No More (USA) ja Biffy Clyro (UK) saapuvat heinäkuussa Laulurinteelle. Modernin rockin elävän legendan ja kohutun skotlantilaisen rocktrion lisäksi Joensuussa 16.-18. heinäkuuta järjestettävä festivaali on vahvistanut bändikaartiaan tukulla kotimaisia esiintyjiä. Ilosaarirockin kahden päivän festivaalilippujen ennakkomyynti alkaa tiistaina 6. huhtikuuta. Kahden päivän festivaalilipun hinta on ennakkomyynnissä 75 euroa.

Patton palaa kaupunkiin

Kalifornialainen Faith No More on yhtye, jonka arvo jatkaa kasvamistaan vuosi vuodelta. Faith No More kerää rockfanien parissa miltei liikuttavaa kunnioitusta kaikkialla maailmassa. Yhtyeen omalaatuinen sekoitus vaihtoehtometallia, funkia ja taiteellista kunnianhimoa yhdistää hevikansan poppareihin ja nuorison vanhempiin ennekuulumattoman laajasti. Faith No Moresta ei yksinkertaisesti voi olla pitämättä. Kuusi studioalbumia julkaissut ryhmä on vaikuttanut syvästi modernin rockmusiikin kehitykseen, esimerkiksi männä vuosina musiikkimaailmaa ravistellutta nu-metallia tuskin olisi sellaisenaan olemassa ilman Faith No Moren levytyksiä. Yhtyeen solisti Mike Pattonille vierailu Ilosaarirockiin ei ole ensimmäinen. Yltiökarismaattinen laulaja villitsi viimeistä milliä myöten täyteen pakatun teltan toissa vuonna esiintyessään Mondo Cane -kokoonpanonsa kanssa sinfoniaorkesterin säestyksellä. Faith No Moren astellessa Laulurinteelle voi odottaa jotain vielä huomattavasti hienompaa.

Seuraava supernimi Biffy Clyro

Hurjassa nosteessa kaahaavasta skotlantilaisesta Biffy Clyrosta supistaan yleisesti seuraavaa suurta nimeä maailman rockyhtyeiden kartalle. Melodista rockia soittava trio tunnetaan armoitetun kovana livebändinä, jolla on hurjan uskollinen seuraajakunta. Yhtyeen suosio perustuu pitkälti ahkeraan keikkailuun ja tinkimättömään yleisölle antautumiseen. Yhtyeen tekemä vuosien työ palkittiin neljännen Puzzle-albumin myydessä Briteissä kultaa. Loppuvuodesta 2009 julkaistu levy Only Revolutions on kasvattanut Biffyn kansainvälistä suosiota ennestään ja tällä hetkellä yhtye on eräs kysytyimmistä bändeistä maailmalla. Suomalaisille Biffy Clyro on tullut tutuksi viimeistään runsaasti radioissa soineiden Many of Horror- ja Mountains-hittiensä myötä.

– Biffy Clyrosta ennustetaan maailmalla seuraavaa todella isoa nimeä tuonne Foo Fightersin ja Musen vanaveteen. Käytännössä kaikki isommat festivaalit hakivat yhtyettä tänä kesänä esiintymään, joten on erityisen mahtavaa saada bändi Ilosaareen, toteaa Ilosaarirockin ohjelmavastaava Panu Hattunen.

Tukku kotimaisia nimiä

Uusia kotimaisia nimiä Ilosaarirockissa ovat mm. Ismo Alanko & Teho-osasto, Melrose, Tarot ja No Shame. Ilosaarirockin rytmiosastoa vahvistavat Jukka Poika & Sound Explosion Band, The Valkyrians, Kuukumina sekä Asan ja Puppa J:n tähdittämä superkokoonpano Polarsoul ja Kaverit LIVE. Ilosaarirock jatkaa myös bändivaihtoa Seinäjoen Provinssirockin sekä Oulun Qstockin kanssa viime vuoden tapaan. Kesällä 2010 kullakin festivaalilla esiintyvät joensuulainen Eläin, oululainen G-ODD sekä Seinäjoelta maailmaa valloittava Streak and the Raven.

Pääsyliput myyntiin pääsiäisen jälkeen

Ilosaarirockin kahden päivän festivaalilippujen ennakkomyynti alkaa pääsiäisen jälkeen tiistaina 6. huhtikuuta. Kahden päivän pääsylippu Ilosaarirockiin maksaa ennakosta ostettuna 75 euroa. Ennakkoon lippuja myyvät Ilosaarirockin oma verkkokauppa, Tiketti sekä lukuisat levykaupat ympäri Suomen. Lista myyntipisteistä ja Ilosaarirockin verkkokauppa löytyvät osoitteesta www.ilosaarirock.fi.

– Haluamme nostaa Ilosaarirockissa esille tuoreita nimiä kuten Biffy Clyro, joista on kasvamassa maailmanluokan artisteja. Tämä vuosi on ollut meille ohjelman hankinnan suhteen suotuisa. On huimaa, että meillä on mahdollisuus tarjota Faith No Moren ja Bad Religionin kaltaisia yhtyeitä Joensuussa yhden viikonlopun aikana. Ohjelman teko on niin pitkällä, että laitamme pääsyliput myyntiin jo huhtikuun alussa, kuukautta totuttua aiemmin. Muutama yhtye on vielä varmistamatta, mutta hyvältä näyttää, jatkaa Hattunen.

Festivaalin avaavan Suloklubin pääsyliput ovat olleet myynnissä helmikuun puolesta välistä saakka ja lippuja onkin myyty tasaiseen tahtiin. Klubilla esiintyvät mm. suomirockin ikoni Kolmas Nainen, bändin kanssa kiertävä Samuli Putro sekä kevään kohutuin kotimainen artisti Chisu. Perjantaina 16.7. järjestettävän punkpitoisen Töminän ohjelma julkistetaan huhtikuun puolessa välissä.

Ilosaarirockin omien leirintäalueiden majoituspaikkojen myynti alkaa 6.4. Myös festivaalin talkoolaishaku on käynnistynyt. Ilosaarirock kerää vuosittain yhteen suuren joukon talkoolaisia työskentelemään festivaalin eri osa-alueilla. Talkoolaishausta löytyy tietoa festivaalin verkkosivuilta.

Lisätietoa ja yhtyeiden promokuvat: www.ilosaarirock.fi

Ohjelmavastaava Panu Hattunen
Joensuun Popmuusikot ry