Lehdistötiedote 6.4.2010. Julkaisuvapaa heti.

Pariisin Kevään debyyttikeikka Ilosaarirockissa

• Ilosaarirockin ohjelma valmis, pääsyliput myyntiin tänään

Heinäkuussa 16.-18.7. Joensuussa järjestettävän Ilosaarirock-festivaalin esiintyjälista on täydentynyt kuuden kotimaisen yhtyeen, festivaalialueen Tunnelmissa-reggaediskon ja punk-klubin Töminän verran. Uusien lisäysten myötä Ilosaarirockin ohjelma on kokonaisuudessaan valmis. Festivaalin kahden päivän pääsyliput tulevat myyntiin tänään tiistaina 6.4. Ilosaarirockin lippuja myyvät ennakkoon Ilosaarirockin oma verkkokauppa osoitteessa www.ilosaarirock.fi, Tiketti ja lukuisat maamme levykaupat. Kahden päivän pääsylippu maksaa 75 euroa.

Pariisin Kevät soittaa debyyttikeikkansa Ilosaarirockissa

Pariisin Kevät julkaisi vuonna 2008 paljon huomiota herättäneen ja myyntimenestykseksi nousseen debyyttialbuminsa Meteoriitti. Keikoille helsinkiläisen Arto Tuunelan johtama yhden miehen kollektiivi ei kovasta kysynnästä huolimatta suostunut kuitenkaan lähtemään. Keväällä 2010 julkaistaan yhtyeen toinen pitkäsoitto ja kesällä Tuunela johdattaa Pariisin Kevään Ilosaarirockiin kauan odotetulle ensikeikalle.

Musiikkia seuraaville ovat tuttuja Pariisin Kevään singlet Pikku Huopalahti ja Samoilla raiteilla, joiden kepeä elämänmyönteisyys valloitti radioaallot keväällä 2008. Myyntimenestyksen lisäksi kriitikoiden ylistämä Meteoriitti listattiin vuoden 2008 parhaiden julkaisujen joukkoon ja levylle myönnettiin myös Emma-ehdokkuus vuoden debyyttialbumi-kategoriassa.

– Pariisin Kevät edustaa juuri sitä tuoreutta mitä Ilosaarirock haluaa tuoda ohjelmistossaan esille. Meille erittäin mieleinen uutinen, että yhden miehen kokoonpano kasvaa kesällä livekeikkoja varten kokonaiseksi yhtyeeksi ja että Ilosaarirockin yleisö saa ensimmäisenä kokea Tuunelan mahtavat laulut elävänä, iloitsee ohjelmavastaava Panu Hattunen.

Lipunmyynnin alkaessa julkaistuissa uusista nimistä joensuulainen Kumikameli viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlaansa ja julkaisee sen kunniaksi uuden albumin toukokuussa. Vuokko Hovatta julkaisi maaliskuussa toisen pitkäsoittonsa ja esiintyy kevyen popmusiikin ystävien riemuksi myös Laulurinteellä. Olavi Uusivirran runsaasti hehkutettu Preeria-albumi näkee sen sijaan päivänvalonsa huhtikuussa ja tulevana kesänä on luvassa helsinkiläisartistin Ilosaarirock-debyytti. Absoluuttinen Nollapiste on Ilosaaren yleisölle tuttu kokoonpano vuosien varrelta. Yhtyeen loppuvuodesta 2009 julkaistu kymmenes studioalbumi Musta Hiekka esitteli perinteisestä suomirockista edelleen kauemmas 70-luvun proge-sävyihin liikkuneen rock-ryhmän. Umpijoensuulainen Mullets n' Bullets taas tuo tragikoomisen juopottelupunkkinsa huuruisan ilosanoman festivaalialueen Rekkalavalle. Uimarannalla soi tänäkin kesänä Rentolavan kupeessa Tunnelmissa-reggaedisko, jossa festivaalikansaa viihdyttävät Suomen kovimmat tiskijukat vierailevien mikkimiehien kera.

Ilosaarirockin kahden päivän festivaalilippu maksaa ennakkoon 75 euroa. Lippujen ennakkomyynti alkaa tänään tiistaina 6.4. Myynnissä on kaikkiaan 21 000 kappaletta kahden päivän festivaalilippuja ja 10 000 klubien pääsylippua. Pääsylippujen myynnin lisäksi saatavilla ovat myös jo Ilosaarirockin leirintäalueiden majoituspaikat festivaalin verkkosivuilla.

Töminässä Töminän tavalla

Perjantaina 16.7. Suloklubin ohella Ilosaarirockin avaava punk-klubi Töminä siirtyy tänä kesänä kolkosta jäähallista festivaalialueen Kolmostelttaan. Klubin ohjelmisto ei käsitettä pääesiintyjä tunne, vaan klubilla esiintyy tasavertoisena kaikkiaan yhdeksän punk-orkesteria; Civil Abuse, Death With A Dagger, Aortaorta, Kyre & Duunarit, Kieltolaki, The Dwyers, Lighthouse Project, Kvoteringen (SWE) ja illan päättävä Wasted. Klubin pääsyliput maksavat 10 euroa ja ne tulevat ennakkomyyntiin keskiviikkona 14.4. Ilosaarirockin verkkokaupassa, Tiketissä ja Joensuun levykauppa Levy-Eskoilla.

– Töminään hankittiin taas perinteisen kovatasoinen kattaus räyhäävämpää vaihtoehto-osastoa joten hyvät kinkerit saadaan aikaan. Tähän vaikuttaa myös paikanvaihdos, Kolmosteltta on jäähallia huomattavasti toimivampi ympäristö punk-klubille. Töminän paikka on teltassa, ei urheiluareenoilla, toteaa Töminän ohjelmistosta vastaava Niko-Petteri Nykänen.

Lisätietoa ja yhtyeiden promokuvat: www.ilosaarirock.fi

Lisätietoa ja haastattelut:
Toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen