Lehdistötiedote 1.6.2010. Julkaisuvapaa heti.

Vekararokki soi jo viidettä kertaa

• Vekararokin ohjelma julki, Hevisaurus tapahtuman pääesiintyjänä
• Ilosaarirockiin tarvitaan vielä talkootyöntekijöitä
• Perinteinen Ilosaarirockin NettiTV auki

Lasten ikiomaksi rokkijuhlaksi kasvanut Vekararokki juhlii heinäkuussa jo viidettä syntymäpäiväänsä. Viisivuotias vekara voi mainiosti – puhumaan on opittu omalla äänellä, pystyyn noustu ja kavereitakin on onnistuttu haalimaan roppakaupalla. Uhmaikä on onnellisesti ohitse, mutta aikuisuuteen on vielä reilusti matkaa. Onneksi, sillä Vekararokin mielestä rokin pitää olla lapsellista. Tänä kesänä iltapäivän kestävä Vekararokki järjestetään Ilosaarirockin lauantaina 17.7.

– Vekararokin idea on alusta asti ollut se, että kun kerran on Vaarirokit vanhemmille ja Saarirokit nuoremmille niin tarvitaan myös Vekararokki. Tänä kesänä myymme 3500 pääsylippua. Enemmänkin yleisöä mahtuisi, mutta haluamme panostaa pienten rokkaajien viihtyvyyteen, toteavat Vekararokin puuhanaiset Soili Makkonen ja Niina Tarma Joensuun Popmuusikot ry:stä.

Hevisauruksen johdolla iltapäivän verran lastenmusiikkia

Vekararokin ohjelma on kokonaisuudessaan valmis. Tapahtuman taatusti odotetuin yhtye ja kiistaton pääesiintyjä on tänä kesänä hirmulisko-orkesteri Hevisaurus. Nämä Jurahevin kuninkaat ovat mammuttiveisuillaan valloittaneet niin lasten kuin vanhempienkin sydämet. Hevisaurusta ennen lauteille astelevat Haminan Ankkalammelta saapuva Uppo-Outo ja Kumiankat, etnoa ja folkkia tarjoileva Bruunin Jengi ja Niinivaaran koulun musiikkiluokalta ponnistava Astra.

– Vekararokissa ei varsinaisesti pääesiintyjän titteleitä jaeta, mutta on selvää että monelle lapselle Hevisaurus on se selkeästi kovin juttu tällä hetkellä. Kokonaisuudessaan Vekararokin ohjelma on hyvin viisivuotisen vekaran näköinen – iloisen poukkoileva ja täynnä energiaa. Riemukas iltapäivä on taatusti tiedossa, jatkavat Makkonen ja Tarma.

Vekararokin pääsylippujen myynti alkaa heinäkuun alussa. Liput tapahtumaan maksavat kaksi euroa kappale. Lisätietoa tapahtumasta ja tarkempi tieto lipunmyynnistä löytyy verkosta osoitteesta www.vekararokki.fi.

Ilosaarirockiin kaivataan talkootyöntekijöitä

Ilosaarirockin talkoohaku on käynnissä ja jatkuu kesäkuun puoliväliin. Tänäkin kesänä festivaalilla työskentelee yhteensä yli tuhat talkootyöntekijää erilaisissa tehtävissä rakennuksesta siivoukseen. Talkootyö tarjoaa monelle nuorelle ilmaisen sisäänpääsyn lisäksi ainutlaatuisen mahdollisuuden kokea festivaalityön todellisuus sisältäpäin. Monet talkootyöläiset jatkavat kokemuksen karttuessa vaativimpiin tehtäviin ja osaan tarttuu kipinä tapahtuma-alalla työskentelyyn.

Talkootyöhön ei tarvita aiempaa kokemusta. Siivouksen ja rakennuksen lisäksi työntekijöitä tarvitaan erilaisiin asiakaspalvelutehtäviin kuten anniskeluun, narikoihin sekä leirintäalueille oppaiksi. Talkoolaiset sitoutuvat työskentelemään kolmen festivaalipäivän aikana yhteensä 10-12 tuntia. Työvuorot riippuvat työtehtävistä. Osa työtehtävistä suoritetaan ennen festivaalia tai purun aikana, mutta valtaosa ajoittuu viikonlopulle. Ilosaarirockille suuri talkoolaisjoukko on elintärkeä tekijä ja valtaisa ilonaihe.

– Ilosaarirock ei olisi Ilosaarirock ilman mahtavia talkoolaisiamme. Yhdessä tekeminen synnyttää tapahtumaan hyvän fiiliksen, joka on Ilosaarirockin valttikortti. Hommia on monenlaisia ja oikea pesti löytyy jokaiselle. Lipun lisäksi talkootyö tarjoaa uusia kokemuksia ja uusia ystäviä, kommentoi tuottaja Katri Kilpiä Joensuun Popmuusikot ry:stä.

Talkootyö on vapaaehtoisuuteen perustuvaa toimintaa, joten siitä ei makseta palkkaa. Jokainen talkoolainen saa kuitenkin sisäänpääsyn festivaalialueelle ja työpisteelleen, työntekijäpaidan, jota pidetään työvuoron aikana ja lämmintä ruokaa. Lisäksi ne talkoolaiset, jotka työskentelevät Rokin aikana ovat oikeutettuja käyttämään narikan ja pyöränarikan palveluita. Joensuun ulkopuolelta saapuville talkoolaisille Ilosaarirock tarjoaa tarvittaessa majoituksen festivaalin leirintäalueilla. Talkoolaishaku on käynnissä 16.6. saakka. Hakulomakkeita löytyy festivaalin verkkosivuilta www.ilosaarirock.fi sekä Joensuun Popmuusikoiden toimistolla osoitteessa Rantakatu 9.

Perinteinen NettiTV auki

Ilosaarirockia enteilevä NettiTV on aloittanut lähetyksensä Ilosaarirockin verkkosivuilla. Ensimmäisessä jutussa harjavaltalaisyhtye Lapko kertoo kuulumisia uuden levynsä julkaisukiertueelta. Jatkossa juttuja julkaistaan viikoittain, luvassa on muun muassa Mokoman, Viikatteen ja Ukkosmaineen haastattelut. Festivaaliviikonloppuna Popmuusikoiden ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjelman kanssa yhteistyössä toteutettu NettiTV välittää tunnelmia Laulurinteeltä.

Haastattelut Vekararokista:
Soili Makkonen