Lehdistötiedote 1.7.2010. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirock jatkaa ympäristötyötä käsiohjelmalla kännykässä

• Lipunmyynti loppusuoralla
• Kertakäyttöisyys on kirosana -kampanja käynnissä
• Ilosaarirockin rannekkeella ilmaiseksi Joensuun taidemuseoon

Heinäkuun 16.–18. järjestettävä Ilosaarirock jatkaa monivuotista ympäristönsuojelutyötään sähköisen, kännykkään ladattavan käsiohjelman myötä. Ilmainen sovellus on ladattavissa festivaalin verkkosivuilta torstaina 1.7. alkaen. Paperisen version rinnalle tuleva mobiilikäsiohjelma on kehitetty yhteystyössä Pohjois-Karjalan maakuntaliiton CMC@NP -hankkeen ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun Luovien alojen keskuksen kanssa. Mobiilikäsiohjelman ohella Ilosaarirock panostaa ympäristönsuojeluun Kertakäyttöisyys on kirosana -kampanjan mukaisesti kierrättämällä festivaalilla syntyvää jätettä entistä laajemmin. Lisäksi kesän 2010 aikana teetetään selvitystutkimus tapahtuman päästöistä ja mahdollisuuksista hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Ilosaarirockin lipunmyynti edistyy rivakasti. Tilanne näyttää siltä, että toistakymmentä vuotta vanha perinne ei murru, Ilosaarirock tullaan myymään loppuun.

– Myynnissä on kaikkiaan ollut 21 000 kahden päivän lippua ja tilanne on se, että viimeisiä viedään. Festivaalin avaava Suloklubi myy myös ennätysvauhtia, joten kannattaa suikkia sukkelasti kauppaan, toteaa Popmuusikoiden toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

Mobiilikäsiohjelma tulevaisuutta

Idea kännykkään ladattavasta käsiohjelmasta lähti CMC@NP -hankkeen sekä Popmuusikoiden oman Kohti Kansainvälisyyttä -hankkeen välillä käydyistä keskusteluista. Ympäristöarvoihin voimakkaasti panostava festivaali osoittautui oivaksi kokeilualustaksi paperijätettä vähentävälle sovellukselle. Sovellusta varten jouduttiin kehittämään varta vasten teknologiaa, joka on uraauurtavaa tapahtumakäytössä. Mobiilikäsiohjelma päivittää itsensä kännykän kellon mukaan, jolloin se kertoo ajankohtaisen tiedon kuormittamatta verkkoa.

– Mobiilikäsiohjelmaa ei ilmeisesti ole ennen tällä tavalla tehty, ainakaan meidän korviimme ei ole sellaista kiirinyt. Sovellus on nyt kokeiluasteella, mutta kaikki näyttää erittäin hyvälle. Kännykässä toimiva käsiohjelma on selkeästi tulevaisuutta ja onkin mahtavaa toimia tässä suhteessa edelläkävijänä, jatkaa Pyykkönen.

Ympäristötyö erittäin tärkeää Ilosaarirockissa

Ilosaarirock on viime vuosien aikana panostanut voimakkaasti ympäristönsuojeluun. Tänä vuonna lanseerattu Kertakäyttöisyys on kirosana -kampanja pitää sisällään kierrätystä, neuvontaa, jätemäärän vähentämistä sekä selvitystyötä festivaalin päästöistä. Festivaalialueelle rakennettavia kierrätyspisteitä laajennetaan entisestään, jolloin on mahdollista eritellä metalli, kartonki, lasi sekä bio- ja sekajäte. Pisteillä työskentelee myös henkilökuntaa neuvomassa kierrätykseen liittyvissä asioissa. Laajennuksen tavoite on lisätä festivaalin kierrätettävää jätettä entisestään. Viime vuonna kokonaisjätemäärästä kierrätettiin 15 %. Lisäksi kampanjassa selvitetään festivaalin hiilidioksidipäästöt, joista myöhemmin maksetaan kompensaatiota. Ilosaarirock on tehnyt kahdeksaan lupaukseen perustuvan monivuotisen ympäristösuunnitelman, joka on luettavissa festivaalin verkkosivuilta.

– Ympäristönsuojelu perustuu yhdistyksemme arvoihin ja on myös meille työntekijöille erittäin tärkeää. Ilosaarirock järjestetään Laulurinteen valtavan kauniilla puistoalueella ja haluamme, että se säilyy ennallaan. Suuri yleisötapahtuma tuottaa paljon jätettä ja monivuotinen projektimme tähtää tuon jätemäärän pienentämiseen mahdollisimman pieneksi. Pitkällinen tavoitteemme on päästöneutraalisuus, mutta sinne on vielä matkaa, huokaisee Ilosaarirockin aluevastaava Katri Kilpiä.

Rannekkeella ilmaiseksi taidemuseoon

Tämän kesän uutuutena Ilosaarirockin rannekkeella pääsee ilmaiseksi Luvassa lämpenevää – Ilmastonmuutos kuvataiteessa -näyttelyyn Joensuun taidemuseoon. Näyttelyssä tuodaan esille ilmastonmuutokseen ja sen torjumiseen liittyviä asioita. Mukana on joukko suomalaisia taitelijoita, joiden tuotannossa näkyy ekologinen tietoisuus ja huoli maailman tilasta. Näyttelyn aiheita ovat muun muassa metsien ja merien merkitys luonnon tasapainolle, lumi ja jää sekä äärimmäiset sääilmiöt. Näyttely on esillä Joensuun taidemuseossa 17.6.–30.9. Sisäänpääsy on Ilosaarirockin rannekkeella ilmainen koko näyttelyn ajan.

Mobiilikäsiohjelma ladattavissa ilmaiseksi:
www.ilosaarirock.fi