Lehdistötiedote 6.7.2010. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirock tähtää Venäjälle, SaariPop käynnistyy maanantaina

• Lipunmyynti käynnissä Pietarissa
• SaariPop käynnistää rokkiviikon Ilosaaressa maanantaina 12.7.
• Ville Härkönen juontaa Ilosaarirockin

Ilosaarirock on hakenut tänä kesänä yleisöä myös itärajan tuolta puolen. Festivaali käynnisti kesäkuun alussa Pietarissa lipunmyyntikampanjan, joka pitää sisällään radio- ja printtimainontaa sekä konkreettista lippujen myymistä. Kampanja on osa Joensuun Popmuusikot ry:n kansainvälistymistä, jota rakennetaan Kohti kansainvälisyyttä -hankkeen voimin. Vuoden alusta käynnissä ollut hanke kehittää yhdistyksen tapahtumien kansainvälisiä valmiuksia. Popmuusikot ovat sopineet yhteistyökumppanuudesta pietarilaisen Vampuka-agencyn kanssa. Vampuka ja pietarilainen muusikko Fedor Lavrov vastaavat festivaalin promotoimisesta ja lipunmyynnin järjestelyistä. Vaikka Ilosaarirockin pääsyliput tullaankin myymään tänä vuonna jo ennakosta loppuun, on tapahtuma-ala itsessään muutosten kourissa.

– Tapahtuma-ala elää rankkaa muutoskautta, jota taloudellinen taantuma siivittää. Perinteiset festivaalit ja varsinkin uudet yrittäjät ovat vaikeuksissa suurkonserttien tarjonnan kanssa kilpailtaessa. Kampanjamme Pietarissa on osa suurempaa kuviota, jossa selvitämme mahdollisuutta saada asiakkaita Suomen ulkopuolelta. Venäjä on selvästi mahdollisuus, toteaa Popmuusikoiden toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

SaariPop käynnistää Rokkiviikon

Rokkiviikon avaava ilmaistapahtuma SaariPop käynnistyy viikon kuluttua maanantaina Joensuun Ilosaaressa. Tapahtuma järjestettiin aiemmin kaupungin torilla ja viime kesänä ensi kertaa Ilosaaressa. Kolmipäiväisessä tapahtumassa soittaa yhteensä yhdeksän Rokit-bändikisasta ja Joensuun bändielämästä tuttua yhtyettä. Ilmaistapahtumaan ei ole ikärajaa ja kunakin päivänä soittamassa on kolme maakunnan omaa yhtyettä. Soittoajat on myös suunniteltu siten, että työssäkäyvätkin pääsevät paikalle, Saaripop alkaa aina klo 16.

SaariPop toteutetaan yhteistyössä Ilosaarirockin ja Popkadun kesken. Soittamassa ovat maanantaina 12.7. Groke's Clan, Kohina. ja Blackout Order, tiistaina Rug Harness, Manhattan Fall ja Pearly Gates sekä keskiviikkona Tico Tico & Loco Loco, The Recovers ja Kings & Queens Of R'n'B.

Joensuulainen Ville Härkönen juontaa Ilosaarirockin

Vuoden 2010 Ilosaarirockin Päälavan juontajaksi on pestattu joensuulainen laulaja Ville Härkönen. Härkönen tunnetaan parhaiten Samettivallankumous- ja Maryland-yhteistä sekä vuosikausien aktiivisista sooloesiintymisistään. Sujuvasanaisena juttumiehenä ja joviaalina kaverina tunnettu Härkönen oli luonnollinen valinta päälavan juontotehtäviin. Entisenä Ilosaarirockin työntekijänä festivaali on tulevalle juontajalle hyvinkin tuttu.

– Melkoisen yllättynyt olin kun pyysivät. En olisi viime kesänä Eye of the Tigeria päälavalla jalkapallo-ottelun introna laulaessa arvannut, että taas samainen areena kutsuu. Tehtävä on toki vähintäänkin yhtä mieluisa. Edelliset Rokkijuonnot ovat sijoittuneet takavuosina kolmoslavalle ja päätösklubille, joten ura näyttäisi olevan vahvasti nosteessa, kommentoi Härkönen huvittuneena.

Lisätietoa: www.ilosaarirock.fi

Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtaja