Lehdistötiedote 15.7.2010. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirock alkaa ennätyshelteissä

• Festivaaliliput loppuunmyyty, portilla ei lippuja
• Klubilippuja vielä jäljellä
• Vekararokki myy ennätysvauhtia
• Kieltolaki perui Töminän keikkansa, Selfish korvaa

Joensuun kesän kohokohta Ilosaarirock alkaa huomenna. Festivaalin avaavat perjantain Töminä- ja Sulo-klubit, joilla esiintyy yhteensä 17 yhtyettä. Festivaalin lähentyminen toi myös ensimmäisen ohjelmamuutoksen punkyhtye Kieltolain joutuessa peruuttamaan Töminän esiintymisensä. Kieltolain korvaa jo vuonna 1989 perustettu Selfish. Töminän portit avautuvat perjantaina kello 17:30. Töminään ja Suloon saa vielä lippuja porteilta.

Helteet huolettavat

Festivaalivieraiden virta kohti Laulurinnettä on käynnistynyt hikisissä tunnelmissa, järjestäjien mukaan suurimmat huolenaiheet liittyvät juuri helteiden aiheuttamiin terveysongelmiin. Historiallisen pitkä kuuma jakso tuottaa massatapahtumissa riskejä, mutta myös rauhoittaa yleisöä. Tärkeintä järjestäjien mukaan on huolehtia riittävästi nestettä ja ravintoa.

– Helteissä on kaksi puolta. Kolmeakymmentä lähentelevä lämpötila voi olla vaarallinen, mutta toisaalta kuumuus myös rauhoittaa suuria yleisötapahtumia. Helteillä järjestyshäiriöitä on yleensä vähemmän. Olemme varautuneet kuumuuden aiheuttamiin terveysongelmiin lisäämällä vesipisteitä ja panostamalla tiedotukseen paikan päällä. Lisäksi ensiapu ja paikalliset terveysasemat tehostavat toimintaansa. Kunhan vain ihmiset muistavat syödä ja juoda, niin eiköhän lämmöstä selvitä. Ilosaarirockillehan auringonpaiste on tuttua aiemmilta vuosilta, naurahtaa Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

Lipunmyynti vilkasta

Ilosaarirockin festivaali- ja klubiliput ovat menneet kaupaksi edellisvuotta rivakammin. Myös majoitusten ennakkovarausten määrä on kasvanut edellisvuodesta miltei tuhannella majoittujalla. Lauantain lastenkonserttiin Vekararokkiin on myyty ennakkoon jo yli 2000 lippua. Lippuja on kuitenkin vielä saatavilla portilla. Suomen suurimmaksi lasten rokkikonsertiksi tituleerattu iltapäiväkonsertti järjestetään Joensuun Ilosaaressa jo viidennen kerran. Vekararokin odotetuin esiintyjä on listoilla juhlinut hirmulisko-orkesteri Hevisaurus.

– Mahtavaa, miten Vekararokkiin on muodostunut oma yleisönsä. Monelle lapsiperheelle tapahtuma on tärkein osa Rokkiviikonloppua. Kutkuttaa ajatella kuinka moni lapsi on saanut Vekararokissa ensimmäisen rockelämyksensä. Kysyntää tapahtumalle tuntuisi olevan, lippujen perään kun hätäiltiin jo ennen kuin ne oli edes painettu. Mukaan mahtuu kuitenkin vielä, ei huolta, huikkaa Vekararokin puuhanainen Soili Makkonen.

Vekararokin ohella myös Ilosaarirockin avaavat Töminä- ja Sulo-klubit ovat myyneet lippuja ennätystahtia. Molemmille klubeille sekä Vekararokkiin on kuitenkin vielä lippuja jäljellä.

Festivaalialueen tuntumassa muuttuneita liikennejärjestelyitä

Ilosaarirock aiheuttaa festivaalialueen läheisyydessä muuttuneita liikennejärjestelyitä perjantaista alkaen. Pääportin edestä kulkeva Linnunlahdentie ja Länsikadun festivaalialuetta lähin osuus suljetaan kokonaan autoliikenteeltä festivaaliviikonlopun ajaksi. Muilla lähikaduilla on pysäköintikieltoja ja niitä valvovat paikallinen poliisi yhteistyössä Ilosaarirockin järjestyksenvalvojien kanssa. Tilapäisillä järjestelyillä turvataan festivaalikävijöiden liikkuminen Ilosaarirockin aikaan ja rauhoitetaan festivaalin lähialueita. Lisätietoa järjestelyistä löytyy Ilosaarirockin verkkosivuilta.

Tiedoksi mediaväelle

Ilosaarirockin viralliset lehdistötilaisuudet rokkiviikonloppuna Laulurinteellä. Ilosaarirockiin akkreditoinutta mediaväkeä palvelee läpi viikonlopun Päälavan takaa löytyvä mediakeidas. Mediakeitaan yhteyshenkilönä toimii Milja Hirvonen, 040 713 8228, if.kcoriraasoli@aidem.

Ilosaarirock järjestää omat viralliset rokkipressit edellisvuosien tapaan lauantaina ja sunnuntaina mediakeitaalla klo 17. Tiedotteet festivaalin kuulumisista lähtevät maailmalle aina tiedotustilaisuuksien jälkeen.