Lehdistötiedote 18.7.2010. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirock sujunut ongelmitta

Joensuun Ilosaarirockin lauantaita vietettiin poutapilvisessä säässä rauhallisissa merkeissä. Lauantain esiintyjistä suurimman hurmoksen keräsi ensimmäisen keikkansa ikinä soittanut Pariisin Kevät. Arto Tuunelan johtama orkesteri soitti hurmoksellisen hittikimaran täpötäyden YleX-teltan yhteislaulun siivittämänä. Tuunela oli silminnähden yllättynyt yleisön huikeasta vastaanotosta ja kuuntelijoiden määrästä. Tuskin koskaan Ilosaarirockin historiassa suomalainen yhtye on onnistunut täyttämään teltan niin piripintaan. Saati sitten ensimmäisellä keikallaan. Muista lauantain esiintyjistä erityisesti Rentolavan ohjelman päättänyt jamaikalainen Queen Ifrica valloitti yleisön sydämet suvaitsevaisuuden ja rakkauden täyteisellä esiintymisellään. Lauantai-illan päättäjänä nähtiin Bad Religion, jonka keikan aikana Laulurinne täyttyi punkrockin ystävistä. Keikka päättyi varsin näyttävään iltavalaisuun ja tulishowhun.

Bad Religion viihtyi Hevisauruksen keikalla

Festivaalin kansainväliset artistit kiittelivät festivaalin tunnelmaa ja olivat erittäin tyytyväisiä järjestelyihin. Lauantain viimeinen esiintyjä Bad Religion jopa innostui niin paljon lastentapahtuma Vekararokissa esiintyneestä Hevisauruksesta, että yritti ostaa hirmuliskorokkareiden esiintymisasut. Hevisauruksen soittajat eivät kuitenkaan luopuneet kostuumeistaan vaikka tarjouksesta ilahtuivatkin.

Boban i Marko Markovicin keikalla kokoonpanomuutoksia

Serbialaisen Boban i Marko Markovicin kokoonpanoon on tullut viime hetken muutoksia perhesyiden takia. Yhtyeen toinen johtohahmo Boban Markovic ei pääse paikalle, mutta keikka kuitenkin toteutuu alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Mike Patton kolmatta kertaa Joensuussa

Sunnuntain päättävä Faith No More saapui Joensuuhun aikataulun mukaisesti. Jo kolmatta kertaa Ilosaarirockissa esiintyvälle Mike Pattonille tärkein tieto oli, että ehtiikö hän tiukassa aikataulussa tutulle mökille saunomaan.

– Kyllähän tuo melkoisen huojentavaa oli kun bändi saapui paikalle ja kyseli heti saunan perään. Matkustusaikataulujen tekeminen näin kaukaiseen maailman kolkkaan on vaativaa puuhaa ja monesti pelataan minuuteilla. Nyt kaikki artistit ovat kuitenkin paikalla ja voi alkaa odottaa Faith No Moren esiintymistä. Keikkaa on valmisteltu kuukausia ja itku siinä varmasti pääsee kun h-hetki viimein koittaa, toteaa Ilosaarirockin ohjelmakoordinaattori Panu Hattunen.

Ensiavussa ja pelastuslaitoksella tehtäviä on ollut edellisvuotta vähemmän. Pelastuslaitokselle ei ole tullut yhtään tehtävää festivaalille tai sen reuna-alueille. Järvipelastajille viikonloppu on myös ollut runsaasta uimareiden määrästä huolimatta kiireetön. Selviytymisasemilla on hoidettu perjantaista laskien 85 potilasta. Päivystys on huolehtinut myös potilaiden läheisistä tiedottamalla tapauksista. Sairaanhoito- ja kuljetustehtäviä on ollut edellisvuotta vähemmän. Ilosaarirockin kierrätyskampanja on tehonnut todella hyvin, kierrätysastioiden määrää on jouduttu nostamaan aktiivisen yleisön ansioista.

Lisätiedot ja haastattelut:
Rysky Riiheläinen