Lehdistötiedote 18.7.2010. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirockin avaus tarjoili vahvoja naisia ja tunteikkaita miehiä

• Ilosaarirock artisteille tärkeä, Samuli Putro ensiesitti Ilosaarirockiin liittyvän kappaleen
• Helteen aiheuttamilta terveysongelmilta vältyttiin
• Kierrättäminen ennätyssuosittua, mobiilikäsiohjelmaa ladattu yli 2000 kertaa
• Vekararokissa 3500 juhlijaa

Joensuulainen Ilosaarirock käynnistyi eilen rauhallisissa, mutta tunteellisissa merkeissä artistien esittäessä parastaan. Perjantain Suloklubi keräsi yli viisituhatta rockfania ja punkklubi Töminä ylsi tuhanteen kuulijaan. Sulo tarjoili ohjelmistossaan vahvoja naisartisteja sekä tunteikkaita mieslaulajia. Ennätyskuuma sää ei pelastuslaitoksen ja SPR:n mukaan aiheuttanut erityisiä ongelmia. Järjestyksenvalvonnan kannalta kuumuus toimi rauhoittavana tekijänä, mitään suurempia järjestyshäiriöitä ei alueella tai sen ulkopuolella tavattu. Loppuunmyydyn festivaalin varsinainen avaus tapahtui lauantaina Viikatteen kaihoisan slaavilaisrautalangan siivittämänä.

Samuli Putro kirjoitti laulun Ilosaaren yleisölle

Ilosaarirockista on muodostunut tärkeä tapahtuma myös monille artisteille. Zen Cafésta soolouralle ampaissut Samuli Putro jopa kirjoitti laulun Ilosaarirockin innoittamana. Mies esitti uunituoreen kappaleensa Suloklubin yleisölle ja sai ansaitusti illan raivokkaimmat aplodit. Lauantaina päälavalla esiintynyt Viikate jatkoi Kotiteollisuuden aloittamaa illosaariperinnettä soittamalla joensuulaisen Mana Mana-yhtyeen tuotantoa. Vierailemassa kävi myös yhtyeen kitaristi ja suomalaisen musiikin kulttihahmo Otra Romppainen. Myös Suloklubin avannut Mariska toi lavalle vierailijoita.

– Olen odottanut pitkään että pääsisin taas Ilosaarirockiin keikalle. Olen jopa nähnyt unta, että esitän kappaleen Pyhäpäivä Rentolavalla. Tällä kertaa areena oli Rekkalava, mutta tunnelma oli joka tapauksessa mahtava. Koko esiintymisen kiteytti vierailemassa käynyt burleskitanssija Miss Sugar Kane, jonka paljaat tissit viimeistään aloittivat minun festivaalini, kommentoi Suloklubin avannut laulaja Mariska vieläkin häkeltyneenä.

Ennätyshelteistä ei ongelmia

Ennätyskuuma kesä ei odotuksista huolimatta aiheuttanut terveysongelmia. Pelastuslaitoksen ja SPR:n ensihoitajien mukaan festivaalin avauspäivä sujui edellisvuosien malliin, eikä erityisiä lämmön aiheuttamia sairastapauksia todettu normaalimenosta poiketen. Yleisö osasi varautua kuumaan keliin ja vedenkulutus olikin festivaalin anniskelussa ja vesipisteillä huomattavasti tavallista suurempaa. Ensiavussa on lauantain iltapäivään mennessä vieraillut asiakkaita viime vuotiseen tapaan. Järjestyksenvalvonnan työtä kuuma keli helpotti ja suuremmilta järjestyshäiriöiltä vältyttiin. Myös festivaalialueen ulkopuolelle kerääntyneet ihmiset poistuivat rauhallisesti klubien vaiettua. Pelastuslaitokselle kirjattiin perjantaina vain kolme tehtävää Ilosaarirockissa.

– Kuuma ilma osaa myös rauhoittaa. Ennakkotiedotus on mennyt myös hyvin läpi ja ihmiset ovat varautuneet lämpöön. Muutenkin Ilosaarirock on käynnistynyt hyvin rauhallisesti ja alueella on loistava tunnelma, toteaa Joensuun Popmuusikoiden toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

Kierrätyskampanja herättänyt runsaasti kiinnostusta

Ilosaarirockin tämänvuotinen ympäristökampanja Kertakäyttöisyys on kirosana, on herättänyt huomattavan paljon kiinnostusta festivaaliyleisön parissa. Tehostettu kierrätysneuvonta tuleekin kasvattamaan festivaalin kierrätettävän jätteen määrää. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa kokeiltu kännykkään ladattava mobiilikäsiohjelma on myös osoittautunut menestykseksi. Sovellusta oli jo keskiviikkoon mennessä ladattu reilusti yli 2000 kertaa, joka vastaa jopa kymmentä prosenttia lipun ostaneista.

– Selvästi huomaa, että meidän yleisömme on todella tiedostavaa ja ympäristötyöstä kiinnostunutta. Mobiilikäsiohjelman suosio yllätti meidät erittäin positiivisesti. Sovelluksesta saatu palaute on ollut pelkästään positiivista vaikkakin teknistä säätiö on varmasti jouduttu tekemään ja kokeilua tullaan varmasti jatkamaan ensi vuonna. Myös kierrätyspisteillä on käynyt kuhina ja yleisö on kysellyt kovasti ympäristökysymyksistä. Palautetta ja kysymyksiä onkin hyvä saada, sillä ympäristötyö on meillekin opettelua ja jokavuotista kehitystyötä, kommentoi Pyykkönen.

Vekararokissa 3500 juhlijaa

Perheen pienille suunnattu Vekararokki vietti 5-vuotissyntymäpäiväänsä 3500 juhlijan voimin Joensuun Ilosaaressa. Vekarokkia pidetään Suomen suurimpana lasten rock-konserteista. Tapahtuman selkeästi odotetuin esiintyjä oli hirmulisko-orkesteri Hevisaurus. Vekararokki sujui viime päiviä viileämmässä säässä mainiosti.

Seuraava tiedotustilaisuus pidetään lauantaina kello 17 Mediakeitaalla. Paikalla on poliisin ja järjestäjien edustajia. Englanninkielinen tiedotustilaisuus järjestetään Mediakeitaalla kello 18.

Lisätiedot ja haastattelut:
Rysky Riiheläinen