Lehdistötiedote 19.7.2010. Julkaisuvapaa heti.

Mike Patton Ilosaarirockille: Kiertueen paras päivä

Joensuun Ilosaarirock päättyi tunteellisissa merkeissä Faith No Moren tahdittamana. Kiertueensa Ilosaarirockiin päättänyt yhtye soitti ennakoitua pidemmän keikan loppuunmyydyn festivaaliyleisön edessä. Jo kolmatta kertaa festivaalilla esiintynyt laulaja Mike Patton totesi ennen keikkaa yksiselitteisesti "the best day on tour". Miehelle oli tärkeää ehtiä tiukassa aikataulussa tutulle mökille saunomaan. Ilmeisesti saunan innoittamana solisti yltyi illan keikalla hurjaan suoritukseen johon kuului muun muassa yleisön käsien päällä kelluminen ja screen-kuvaajan kameran lainaaminen.

Ilosaarirock kelpasi myös ikäihmisille

Ilosaarirock on jo vuosia tarjonnut ilmaisen sisäänpääsyn yli 60-vuotiaille asiakkaille. Porttihenkilökunnan mukaan iäkkäämpiä rokkaajia vieraili festivaalilla yli kaksi sataa. Kaikkiaan loppuunmyydyllä festivaalilla vieraili 21000 asiakasta molempina päivinä. Yhdistyksen työntekijöitä ja vapaaehtoisia talkoolaisia festivaalilla oli yhteensä 2415. Perjantain Suloklubi keräsi 5000 popfania ja punkpainotteinen Töminä 1000 kuulijaa. Lastentapahtuma Vekararokkiin saapui yhteensä yli 3500 nuorta kuulijaa. Leirintäalueilla ja koulumajoituksessa majoittui 10 000 kävijää. Festivaalin verkkosivuilla vieraili viikonlopun aikana noin 20 000 kävijää päivässä. Ilosaarirockin oma verkkotoimitus vietti kymmenvuotisjuhlia vilkkaissa työn merkeissä. Verkkosivuille päivitettiin kymmeniä juttuja, videoita ja kuvia. Ensimmäistä kertaa käytössä ollutta mobiilikäsiohjelmaa ladattiin reilusti yli 2000 kertaa. Poliisin ja pelastusviranomaisten mukaan Ilosaarirock sujui tänä kesänä ennätysrauhallisesti.

– Ilosaarirock onnistui erinomaisesti ja festarikansa näki etuoikeutetusti loistavia keikkoja. Mikäli laskemme kaikki Ilosaarirockissa käyneet päiväasiakkaat, henkilökunnan, yhtyeet, median ja talkoolaiset yhteen, niin festivaalialueella vieraili 28 000 kävijää per päivä. Melkoinen porukka, mutta mainiosti meni, kommentoi Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

Festivaalialueella ja Linnunlahdella on käynnissä purkamis- ja siivoustyöt. Linnunlahden uimaranta vapautuu kaupunkilaisten käyttöön keskiviikkona. Järjestäjät pahoittelevat siivouksesta ja purkamisesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Joensuun Popmuusikot ry, toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen
markku at ilosaarirok.fi