15.-17.7.2011 Laulurinne, Joensuu

Lehdistötiedote 13.2.2011. Julkaisuvapaa heti.

Sielun Veljet esiintyy 40-vuotiaassa Ilosaarirockissa

• Sielun Veljet esiintyy Ilosaarirockissa 16.7.2011
  • Neljä Ruusua jälleen lavalla, kotimainen ohjelma pohjaa paikallisiin artisteihin
  • Aphex Twin (UK), Buzzcocks (UK) ja Blackfield (UK/Israel) tähdittävät kansainvälisiä artisteja

Neljänkymmenen vuoden ikään ehtinyt joensuulainen Ilosaarirock on julkaissut perinteiseen tapaansa Sulon päivänä ensimmäisen osan tulevan kesän ohjelmistosta. Juhlavuoden ohjelman suurimmat yllätykset ovat kotimaisia. Heinäkuussa Laulurinteellä esiintyvät vuonna 1991 viimeksi lavalla nähty, kenties kaikkien aikojen odotetuimman paluun tekevä Sielun Veljet sekä neljä vuotta kestäneen keikkataukonsa päättävä popryhmä Neljä Ruusua. Kotimaisten suuruuksien lisäksi 15.-17. heinäkuuta järjestettävällä festivaalilla kuullaan laaja kattaus artisteja reggaesta ryminään vaihtoehtomusiikin ystäviä unohtamatta. Kaikkiaan ensimmäinen julkaisu käsittää yhdeksän ulkomaista ja valtaosan festivaalin kotimaisista yhtyeistä.

Ilosaarirockin lipunmyynti alkaa maanantaina 4. huhtikuuta. Festivaalille myydään 21000 kahden päivän lippua. 15.-17. heinäkuuta järjestettävän festivaalin klubiohjelma julkistetaan myöhemmin keväällä.

Sielun Veljet huipentaa juhlavuoden Ilosaarirockin

40 vuotta täyttävän Ilosaarirockin lauantain viimeisenä yhtyeenä soittaa vuonna 1991 edellisen kerran julkisesti esiintynyt suomalaisen rockin ikoni Sielun Veljet. Yhtyeen keikkaa on luonnehdittu Suomen kaikkien aikojen odotetuimmaksi paluuksi, vaikkei bändi ole koskaan varsinaisesti hajonnutkaan. Legendaarisena live-esiintyjänä tunnetun yhtyeen merkitystä suomalaiselle rockmusiikille ei voi yliarvioida, eikä makeampaa kirsikkaa festivaalin juhlavuoden kakun päälle voi oikeastaan kuvitella. Ilosaarirockin keikan julkistuksen lisäksi ryhmä on niinikään äänittänyt uuden biisin nimeltä Nukkuva hirviö, joka julkaistaan ladattavaksi netissä. Yhtyeen Ilosaarirockille tekemä videotervehdys on katsottavissa festivaalin verkkosivuilta sekä yhtyeen omilta sivuilta www.sielunveljet.com. Yhtye kommentoi Ilosaarirockin keikkaa omassa tiedotteessaan:

– Orkesteri on vuosien varrella kerääntynyt erilaisiin luoliin ja treeniskämppiin soittamaan yhdessä. Useimmiten yhdessä soittamista luontevampaa on ollut jatkaa jutustelua herkkupöytien ja elämänkuulumisien äärellä. Viime syksynä kaikki oli toisin. Tätähän pitää saada lisää, oli miesten selkeä viesti toisilleen. Tehdään uusi biisi ja vedetään keikka. Niin yksinkertaista se joskus on.

Kieroa konemusiikkia ja legendatason punkkia

Ilosaarirockin ulkomaisista artisteista Sulonpäivänä julkistetaan peräti yhdeksän. Konemusiikin ystäviä hemmotellaan brittiläisen elektronisen musiikin visionäärin Aphex Twinin (UK) tuodessa valtavan tuotantokoneistonsa Laulurinteelle. Metelöivää osastoa edustavat legendaarinen punksuuruus Buzzcocks (UK), vanhan koulukunnan hevimetallistit Iced Earth (USA) ja huikean debyyttilevyn julkaissut Kvelertak (NOR), joka yhdistelee menevää action rockia black metalliin. Ilosaarirockiin oleellisesti kuuluvaa vaihtoehto-osastoa edustavat Porcupine Treen nokkamies Steven Wilsonin yhtye Blackfield (UK/Israel), futuristista versiota hardcoresta paahtava Melt-Banana (JAP) sekä post-rockin ja ambientin rajamailla tunnelmoiva Red Sparowes (USA). Reggaen ja maailmanmusiikin seuraajille festivaalin kohokohdat löytynevät Gentlemanin (GER) ja Ojos De Brujon (SPA) keikoilta.

– Aika huikea kattaus näin Sulonpäiväksi saatiin kasaan. Tällä hetkellä festivaalin ohjelmasta on valmiina vähän yli puolet. Ulkomaalaisia artisteja on vielä haussa ja kotimaanosastokin tulee vahvistumaan, toteaa Ilosaarirockin ohjelmapäällikkö Panu Hattunen.

Juhlavuoden kotimaisessa ohjelmassa lähdetään Pohjois-Karjalaan

Festivaalin kotimaisessa ohjelmassa esiin nousevat erityisesti joensuulaislähtöiset yhtyeet, joiden kärjessä marssii itseoikeutetusti neljän vuoden taon jälkeen lavalle nouseva Neljä Ruusua. Hurjat kasat hittejä tehtaillut popryhmä on luonut valtavine keikkamäärineen ja lukuisine kulta- ja platinalevyineen uran, josta mikä tahansa popyhtye voi vaan haaveilla. Ruusujen ohella Laulurinteelle nousevat pohjoiskarjalaiset popihmeet Happoradio ja Stella. Joensuulaisten ohella Ilosaarirockissa esiintyvät muun muassa kotimaiset ykkösyhtyeet Apulanta, Stam1na, CMX ja Paleface.

– On mahtavaa todeta, että meiltä on Joensuusta lähtenyt tällainen kasa kansan löytämiä artisteja. Neljän Ruusun esiintyminen juhlavuonna on läpeensä loistava asia, eikä pidä unohtaa Happoradiota ja Stellaa. Laulurinteellä tullaan laulamaan Ilosaarirockin juhlavuonna Karjalasta lähtöisin olevia lauluja, herkistelee Ilosaarirockia järjestävän Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

Ilosaarirockin ja Popmuusikoiden juhlavuosi pitää sisällään muutakin kuin heinäkuun festivaalin. Sulonpäivän ohjelma julkistettiin 11.2. avatussa upouudessa Ravintola Kerubissa viisisataapäisen yleisön edessä. Kerubi sijaitsee Popmuusikoiden perustamassa kulttuurikeskus Karjalantalossa Ilosaarirockin alkuperäisellä pitopaikalla Joensuun Ilosaaressa. Kerubin avajaisten lisäksi Popmuusikoiden juhlavuotena järjestetään kesäkonsertteja Ilosaaressa, maakuntakierroksia ja klubeja jopa Venäjällä. Lisäksi festivaalin 40. vuoden historiasta koostetaan juhlajulkaisu.

– Monenlaista tapahtumaa juhlavuoteen mahtuu itse festivaalin lisäksi. Merkittävintä meille on tietysti kulttuurikeskus Karjalantalon ja Kerubin avaaminen, jonka myötä Itä-Suomeen saadaan iso areena elävälle musiikille ja samalla koti joensuulaisille muusikoille ja musiikille. Kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen palataan taas Ilosaareen, onhan tämä yhtä hurmosta, huudahtaa Pyykkönen.

Juhlavuoden ilmeessä fantastista peli-iloa

Ilosaarirockin kesän 2011 ilmeen on suunnitellut hämeenlinnalainen Mari Villanen. Lämpimän sävyisessä ilmeessä seikkaillaan mielikuvitusmaailmassa ja luodaan Ilosaarirockin lavoista fantasiamainen pelilauta. Ilmekilpailun voitto oli pienen graafisen alan yrityksen omistajalle varsinainen ilouutinen.

- Aika huikeeta! Yksi pitkäaikainen haaveeni toteutui Ilosaarirockin ilmekilpailun voiton myötä. Ilosaarirockin pitkästä historiasta ja rikkaasta arvopohjasta on helppo ammentaa ideoita. On suorastaan kunnia olla tekemässä juhlavuoden Ilosaarirockia, kommentoi voittoaan Villanen.

Lisätietoa, Sielun Veljien videotervehdys ja yhtyeiden painokelpoiset promokuvat: www.ilosaarirock.fi

Toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen
if.kcoriraasoli@ukkram