15.-17.7.2011 Laulurinne, Joensuu

Lehdistötiedote 16.3.2011. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirockin Sulo-klubilla vahva kattaus suomirokkia

• Ilosaarirockin lipunmyynti alkaa 4. huhtikuuta
  • Kahden päivän festivaalilippujen hinta 75 euroa, Suloklubin 20 euroa
  • Haku festivaalin vapaaehtoistyöhön on käynnissä

40-vuotiaan Ilosaarirockin avaavan Sulo-klubin ohjelmisto on valmistunut kokonaisuudessaan. Perjantaina 15. heinäkuuta järjestettävällä klubilla esiintyvät kotimaiset Sir Elwoodin hiljaiset värit, Anna Puu, Kotiteollisuus, Jätkäjätkät, Tumppi Varonen & Problems, Jaakko Laitinen & Väärä Raha, Ultramariini ja Mona. Suomirock-painotteinen linja pohjaa klubin alkuperäiseen ideaan.

– Sulo-klubi on lunastanut paikkansa Ilosaarirockin avaajana keräämällä vuodesta toiseen 5000-7000 asiakasta, se on yksittäiselle klubille aikamoinen suoritus. Sulo-klubin linjana toimii suomirock lavennettuna sen kuhunkin ääripäähän, kertoo Ilosaarirockin ohjelmavastaava Panu Hattunen.

Lipunmyynti käynnistyy 4. huhtikuuta, vapaaehtoistyöhön haku on jo käynnissä

Ilosaarirockia vietetään Joensuun Laulurinteellä tänä kesänä 15.-17. heinäkuuta. Pääsylippujen ennakkomyynti alkaa maanantaina 4. huhtikuuta ja myynnissä on 7000 Sulo-klubin lippua ja 21 000 kahden päivän festivaalilippua. Hintoihin ei juhlavuoden kunniaksi ole koskettu, Sulo-klubin pääsylippu maksaa edelliskesän tapaan 20 euroa ja festivaalilippu 75 euroa. Ilosaarirockin festivaaliliput on myyty jo ennakosta loppuun vuodesta 1997 lähtien. Juhlavuoden kunniaksi Laulurinteellä nähdään tänä kesänä yksinoikeudella Sielun Veljet ja Neljä Ruusua. Kansainvälistä väriä Ilosaarirockiin tuovat mm. Aphex Twin (UK), Blackfield (UK/ISR) ja Iced Earth (USA). Tähän mennessä varmistunut ohjelma on luettavissa Ilosaarirockin verkkosivuilla ja lisää ohjelmajulkistuksia on luvassa vielä maaliskuun lopulla.

Tänäkin kesänä Ilosaarirockia tekemään tarvitaan satoja vapaaehtoisia. Työnkuvia on monenlaisia siivouksesta anniskelumyyntiin ja muihin asiakaspalvelutehtäviin. Työssä pääsee kurkistamaan festivaalin esiripun taakse ja näkemään kuinka Ilosaarirockin kaltainen suurtapahtuma käytännössä todella toimii.

– Monille työskentely Ilosaarirockissa on jo jokakesäinen perinne, toisille taas ensikosketus työelämään. Ilosaarirock pohjautuu vapaaehtoistyöhön, siitähän koko touhu on aikoinaan saanut alkunsa. Kaikkiaan Ilosaarirockissa työskentelee miltei 1500 vapaaehtoista joka kesä. Lisätietoa asiasta löytyy Ilosaarirockin verkkosivuilta, valaisee Ilosaarirockin tuottaja Katri Kilpiä vapaaehtoistyötä.

Sir Elwood Ilosaarirockissa 16 vuoden tauon jälkeen

Sir Elwoodin hiljaiset värit on hienolla tavalla vanhanaikainen yhtye. Se on kulkenut pitkän taipaleen 1980-luvun lopulta saakka musiikkibisneksen mutkissa turhaan taipumatta ja jättänyt jälkeensä taatusti tunnistettavaa jälkeä. Paras todiste työstä ovat yhtyeen kymmenen tasokasta albumia ja vankka arvostus kansan rivien keskuudessa. Viimeksi yhtye esiintyi Ilosaarirockissa 16 vuotta sitten kesällä 1995, tänä kesänä yhtye palaa Laulurinteelle Sulo-klubilla.

Outokummusta kotoisin oleva Anna Puu lukeutuu oman kylän tyttöihin ja myös miltei 10 000 hengen YleX-teltassa lienee luvassa kotikenttäedun kohottama tunnelma. Annan tyylikäs ja korkealaatuinen popmusiikki on helposti lähestyttävää, mutta silti kuuntelua kestävää. Hienosti hengittävät laulut nojautuvat vahvasti menneiden aikojen klassisiin ihanteisiin, kuitenkin poimien samalla parhaat palat nykyajan konsteista. Keikoilla Annan valloittava esiintyjäkarisma antaa lauluille vielä reilusti lisälatausta.

Jätkäjätkät koostaa hiphoppinsa sekaan niin itä-eurooppalaisia etnovaikutteita kuin jamaikalaisia reggaerytmejä ja lopputuloksena jotain täysin omaa, uutta ja ennenkuulumatonta. Yhdeksänjäseninen bändi on soittanut yhdessä jo vuosikausia ja livetilanteessa sen todella huomaa. Harva kokoonpano kykenee soittamaan niin tiukasti, mutta samalla puolihuolimattoman oloisesti, pitäen kuitenkin yllä uskomatonta energisyyttä. Jätkäjätkien yhdistellessä etnoa ja hiphoppia liittää Jaakko Laitinen & Väärä Raha yhteen suomalaisen iskelmäperinteen, lappilaisen melankolian ja balkanilaisen iloittelun.

Kotiteollisuus on yhtyeenä kasvanut jo instituutioksi. Nyt julkaistulla uudella, yhtyeen mukaan nimetyllä levyllään yhtye sukeltaa yhä syvemmälle Kalevalan uroiden ja Väinö Linnan hahmojen kansoittamille lama-ajan soille. Hynysen tekstit käsittelevät kansallisia kipukohtia sekä suomalaisen miehen tragedioita ja sävel soi mollissa. Ilosaarirockissa yhtye on tuttu näky vuosien varrelta, tänä kesänä Sulo-klubin isossa teltassa.

Helsinkiläinen Mona edustaa virtaviivaista poprockia ilman suurempaa erikoisuudentavoittelua. Bändi allekirjoitti vuoden 2011 alussa levytyssopimuksen ison levy-yhtiön kanssa ja ensimmäisten maistiaisten perusteella debyyttialbumilta on lupa odottaa paljon. Valtavirran ulkopuolella omaehtoisesti pysyttelevä Ultramariini nähtiin Ilosaarirockissa edellisen kerran kuusi vuotta sitten. Yhtye viettikin taukoa 2000-luvun loppupuolella laulaja Matti Johannes Koivun tehtaillessa mainiosti menestyneitä soololevyjä. Hiljaiselo päättyi viime syksynä, jolloin julkaistiin kaihoisasti soiva albumi Ydin.

Moni muistaa Tumppi Varonen intohimoisesta laulusuorituksesta Tahdon rakastella sinua -klassikolla. Tumppi Varosen ja Problemsin kappaleet ovat erottamaton osa suomalaisen punkrockin kivijalkaa. Rane Raitsikan tähdittämä Tumppi Varonen & Problems on vuonna 2011 enemmän kuin voimissaan.

Lisätiedot ja haastattelut:
Ohjelmapällikkö Panu Hattunen, 050 506 7405