15.-17.7.2011 Laulurinne, Joensuu

Lehdistötiedote 30.3.2011. Julkaisuvapaa heti.

Brittiartistit Kate Nash ja The Exploited ilosaarirockiin

• Kotimaisia lisäyksiä Von Hertzen Brothers, Villa Nah, Michael Monroe ja Rubik
  • Ilosaarirockin lipunmyynti alkaa maanantaina 4.4. Varaslähtö lipunmyyntiin Joensuun Kerubissa jo sunnuntaina 3.4.

Joensuulaisen Ilosaarirockin juhlavuosi saa todellista vauhtia ja vaarantuntua, kun skotlantilainen punklegenda The Exploited (UK) saapuu esiintymään heinäkuussa Laulurinteelle. Punkveteraanien lisäksi festivaalilla nähdään kotikonnuillaan Englannissa suureen suosioon kohonnut nuori indielupaus Kate Nash (UK). Kotimaista esiintyjälistaa vahvistavat muun muassa veljestrio Von Hertzen Brothers, listaykköseksi kohonnut Michael Monroe, Villa Nah, Rubik, Medeia, Pertti Kurikan nimipäivät, Ablazer ja Omnium Gatherum. CMX sen sijaan on joutunut perumaan keikkansa Ilosaarirockissa yhtyeen jäsenten henkilökohtaisten syiden vuoksi.

Ilosaarirockia vietetään 15.-17. heinäkuuta Joensuun Laulurinteellä. Festivaalin pääsylippujen ennakkomyynti alkaa tulevana maanantaina 4.4. ennakkomyyntipisteissä kautta maan. Lippuja myyvät ennakkoon Ilosaarirockin oma verkkokauppa, Tiketti ja lukuisat levykaupat ympäri Suomen. 40-vuotista taivaltaan juhlivan Ilosaarirockin pääesiintyjänä soittaa tänä kesänä yli kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen lavalle palaava Sielun Veljet. Kahden päivän festivaalilippu maksaa edellisvuoden tapaan 75 euroa. Ilosaarirockin pääsyliput on myyty loppuun jo ennakosta vuodesta 1997 lähtien. Festivaalin tähän mennessä varmistunut ohjelma löytyy osoitteesta www.ilosaarirock.fi.

Joensuulaisilla on mahdollisuus hankkia Ilosaarirockin liput ennakkoon jo sunnuntaina 3.4, kun Joensuun Ravintola Kerubissa vietetään Siekkaripäivää. Päivä on omistettu kokonaisuudessaan Sielun Veljien musiikille ja elokuville. Kerubin Salissa esitetään yhtyeestä tehtyjä elokuvia ja bändin levyt soivat pitkin päivää. Siekkaripäivänä Kerubista on mahdollista hankkia Ilosaarirockin pääsyliput ennen muuta Suomea. Lisäksi sata ensimmäistä lipunostanutta saa mukaansa Sielun Veljien 4.4. julkaistavan Nukkuva hirviö seiskatuumaisen sinkun. Ilosaarirockin liput ovat myynnissä sunnuntaina kello 12-17.

The Exploited ja Kate Nash uusimmat ulkomaan kiinnitykset

Laulurinteelle heinäkuussa saapuva punk-rockin ikoni The Exploited käväisee tänä keväänä pikaisella visiitillä Suomessa heittäen keikat Helsingissä ja Tampereella. Edellisestä vierailusta olikin ennättänyt vierähtää noin kolmekymmentä vuotta. Bändin vuonna 1981 julkaistu esikoisalbumi Punk’s Not Dead käynnisti mellakan, joka jatkuu vielä tänäkin päivänä. Ryhmän konstailemattoman rehellinen anarkia näyttäisi olevan ajankohtaista vielä tänäkin päivänä, The Exploitedin keskisormi kun sojottaa niin moneen suuntaan kuin maailmassa on vikoja.

– Hyvin suurella todennäköisyydellä The Exploitedin karjuva mohawk-pääkallo vilahtaa monen niin nuoren kuin vanhemmankin festivaalivieraan selkälipussa tai merkkinä hihassa. The Exploited ei ole vain punkrockia soittava bändi, The Exploited on yhtä kuin punkrock, toteaa Ilosaarirockin ohjelmavastaava Panu Hattunen.

Kate Nash kuuluu lahjakkaiden nuorten brittiartistien kärkijoukkoon Lily Allenin ja Duffyn käynnistämän mullistuksen aallonharjalle. Nuoren neidon urakehitys on ollut huimaa heti alusta alkaen. Debyyttilevy Made of Bricks möi platinaa, hittisinkku Foundations kohosi listoilla kakkoseksi ja Nash julistettiin parhaaksi naisartistiksi vuoden 2008 BRIT Awardseissa. Nashin suosiota edelsi valtaisa kuhina Myspacessa ja sosiaalisessa mediassa. Ennakkohehkuttelu ei kuitenkaan syntynyt tyhjästä. Kate Nash on lahjakas biisinkirjoittaja, joka tulkitsee sävellyksiään rohkeasti ja omalla äänellään.

Michael Monroe ei esittelyitä kaipaisi. Suomen legendaarisin rocklaulaja on ansainnut kannuksensa jo kolmekymmentä vuotta sitten Hanoi Rocksin keulahahmona, siitäkin huolimatta on täysin turhaa puhua nostalgiasta miehen noustessa lavalle. Monroe ei jäänyt lepäilemään laakereille Hanoi Rocksin jätettyä pitkät ja antaumukselliset jäähyväiset keväällä 2009. Mies kasasi ympärilleen tuoreen yhtyeen ja alkoi säveltää uutta materiaalia. Bändistä muodostui lopulta todellinen superkokoonpano, kun Monroe sai vierelleen vanhan Hanoi-veljensä Sam Yaffan sekä The Wildhearts-yhtyeen monessa liemessä muhineen laulaja-kitaristin Gingerin. Kuluneella viikolla julkaistu yhtyeen debyyttialbumi Sensory Overdrive kohosi suoraan Suomen virallisen myyntilistan piikkipaikalle.

Lisätietoa ja yhtyeiden painokelpoiset promokuvat: www.ilosaarirock.fi

* Ilosaarirockin ohjelma: ohjelmavastaava Panu Hattunen, 050 506 7405
* Ilosaarirock yleisesti: toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen, 050 354 9068