15.-17.7.2011 Laulurinne, Joensuu

Lehdistötiedote 24.5.2011. Julkaisuvapaa heti.

Ska-legenda Madness (UK) ja Cody ChesnuTT (USA) Ilosaarirockiin

• Festivaalin ohjelma kokonaisuudessaan valmis
  • Reggaedisko soi tänäkin kesänä Rentolavan läheisyydessä
  • Ravintola Kerubissa jatkoklubeja läpi festivaaliviikonlopun

40 vuotta täyttävä Ilosaarirock on saanut festivaalialueen ohjelman valmiiksi. Uusimmat kiinnitykset ovat Lontoon ska-legenda Madness (UK) sekä soulin ja hiphopin uudistaja Cody ChesnuTT (USA). Rentolavan keikkojen välillä yleisöä viihdyttää Ilosaari-klassikko Reggaedisko, jota tähdittävät mm. suomalaisen levynpyörityksen ykkösryhmät Komposti Sound ja Pouta Sound.

Alkuperäisessä Ilosaaressa sijaitsevan Kerubin jatkoklubit ovat myös rytmipainotteisia, esiintymässä klubeilla on muun muassa listaykköseksi kohonnut hiphop-duo Jare & VilleGalle sekä ska-rytmejä suoltava The Capital Beat.

Ilosaarirock järjestetään Joensuun Laulurinteellä 15. – 17. heinäkuuta. Festivaalin ennakkomyynti on ollut käynnissä jo tovin ja lippujen menekki on edellisvuosien tapaan ollut vilkasta. Kahden päivä festivaalilippu maksaa 75 euroa.

Madness ja Cody ChesnuTT vahvistavat festivaalin rytmiosastoa

Lontoossa perustettu ska-yhtye Madness täyttää tänä vuonna jo 35 vuotta, mutta ottaa yhä vaivattomasti haltuunsa Euroopan jättifestivaalien päälavat. Muun muassa Our House, Baggy Trousers ja House of Fun -hiteistään tunnettu, brittipoppia ja skata yhdistelevä kokoonpano ei silti ole jäänyt lepäilemään vanhojen hittiensä loisteeseen. Uusin Madness-levy ilmestyi vuonna 2009 ollen sekä arvostelu- että myyntimenestys. Bändin viimeaikaisilta keikoilta on kuultu haltioituneita arvioita, joten on aikakin saada iloluonteisia ska-anthemeita suoltava ryhmä suomalaisen festivaaliyleisön eteen.

Toinen Ilosaarirockin uusista julkistuksista on yhdysvaltalainen soulin ja hiphopin kulttihahmo Cody ChesnuTT. Mies tunnetaan parhaiten The Roots-yhtyeen versioimasta megahitistä The Seed (2.0), joka on ChesnuTTin kynästä lähtöisin. Karismaattisen ChesnuTTin laulut ovat modernin mustan musiikin kiteytymiä, joissa jumalainen lauluääni yhdistyy lofi-rytmeihin ja rohkeisiin sanoituksiin.

– Uudet kiinnitykset vahvistavat Ilosaarirockin rytmimusiikin kattausta, joka on tänä vuonna erityisen kova. Madness, Cody ChesnuTT, Aphex Twin, Gentleman ja kotimaiset artistit takaavat, ettei ainakaan tansseista ole heinäkuussa pulaa. Meillä on yhteensä 13 artistia kotimaan ulkopuolelta ja tyylien kirjo on melkoinen, mutta hyvin Ilosaarirockin näköinen, toteaa festivaalin ohjelmapäällikkö Panu Hattunen.

Reggaedisko ja Kerubin klubit tarjoavat vaihtoehtoja

Ilosaarirockin Rentolavalla on perinteisesti soitettu musiikkia myös varsinaisten keikkojen välillä. Näin myös tulevana kesänä, kun Reggaedisko ottaa rannan haltuunsa. Levyjä pyörittämään saapuvat muun muassa Suomen kovimmat sound systemit Komposti Sound ja Pouta Sound. Rytmikästä tarjontaa on luvassa myös alkuperäisessä Ilosaaressa sijaitsevan ravintola Kerubin jatkoklubeilla. Lauantaina lavan ottaa haltuunsa supersuosittu hiphop-duo Jare & VilleGalle sekä helsinkiläisen Tavastian Lauantaidiskon DJ:t. Sunnuntaina klubilla villitsevät skata tuuttaavat The Capital Beat ja The Irrationals. Lauantaina Kerubin Kellarissa soi myös vuoden tauolta palaava Club Kasettiasema, jonka ohjelma julkaistaan myöhemmin.

– Kerubi avattiin helmikuussa ja siellä vietetään Ilosaarirockia itseoikeutetusti, kun kerran samaa puljua ollaan. Lippujen hinnat pidetään kovasta ohjelmasta huolimatta niin edullisina, ettei klubille tulo jää ainakaan niistä kiinni. On myös mahtavaa saada taas Kasettiasema jaloilleen, klubissa on aivan oma viehätyksensä, myös Ravintola Kerubin ohjelmasta vastaavaa Hattunen kommentoi.

Lisätietoa ja artistien painokelpoiset promokuvat: www.ilosaarirock.fi

* Ilosaarirockin ohjelma: ohjelmavastaava Panu Hattunen, 050 506 7405
* Ilosaarirock yleisesti: toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen, 050 354 9068