15.-17.7.2011 Laulurinne, Joensuu

Lehdistötiedote 12.7.2011. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirock julisti valtakuntaan Rokkirauhan

• Festivaalilippujen myynti loppusuoralla, portille ei jää lippuja myyntiin

Joensuussa tulevana viikonloppuna järjestettävän Ilosaarirockin lipunmyynti on loppusuoralla, festivaali kehottaa hankkimaan pääsylipun mahdollisimman pian, sillä Ilosaarirock tullaan myymään loppuun ennakkoon. Festivaalin pääsylipuista on enää hyvin pieni osa myymättä eikä porttimyyntiä Laulurinteelle tulla järjestämään. Ilosaarirockissa esiintyvät viikonloppuna muun muassa Sielun Veljet, Neljä Ruusua, Aphex Twin (UK), Maddness (UK) ja Cody Chesnutt (USA).

– Ilosaarirockin festivaalilipuista oli maanantaina illalla enää hyvin pieni osa myymättä, noin kolme prosenttia. Käytännössä määrä tarkoittaa alle 600 lippua, joten on selvää, ettei porttimyyntiä Laulurinteelle tulla järjestämään. Viimeisiä viedään eli Ilosaarirock myydään myös juhlavuonna jo ennakosta loppuun, kertoo tyytyväinen toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen Joensuun Popmuusikot ry:stä.

Rokkirauhan julistuksella rauhallisiin juhliin

Joensuulaisen 40 vuotta täyttävän Ilosaarirockin festivaaliviikko käynnistyi maanantaina Rokkirauhan julistuksella kulttuurikeskus Karjalantalolla. Festivaalia järjestävän Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen siteerasi Turun joulurauhan julistusta toivottaen riemukasta rockjuhlaa ilman ilkeyksiä ja tuhmia puheita, jonka jälkeen Joensuun kaupungin kulttuurijohtaja Janna Puumalainen katkaisi äänentoistolaitteiden väliin viritetyn punaisen nauhan. Leikkimielisen julistuksen takana oli kuitenkin todellinen toive rauhallisesti sujuvasta tapahtumasta.

Tilaisuudessa julkaistiin samalla festivaalin juhlakirja Ilosaarirock – 40 vuotta tarinoita. Satasivuinen kirja on katsaus Ilosaarirockin ja koko Joensuun rockelämän kehitykseen vuosina 1971-2011. Kirjan on toimittanut joensuulainen toimittaja Olli Sorjonen ja sen kirjoittajakuntaan kuuluvat muun muassa Jouni Hynynen, Jarkko Martikainen ja sarjakuvataiteilija Ville Pirinen.

Eilen maanantaina käynnistynyt festivaaliviikko pitää viikonlopun Ilosaarirockin lisäksi sisällään Popkadun, lastentapahtuma Vekararokin, Grand Old Rockers of Joensuu -yhdistyksen järjestämän Ilovaarirockin sekä ravintola Kerubin koko viikon kattavan Rokkiviikon.

Ilosaarirock järjestetään Joensuun Laulurinteellä 15.-17.7. Ilovaarirock soi Joensuun Ilosaaressa perjantaina 15.7. Pääesiintyjänä tapahtumassa on The Searchers. Lastentapahtuma Vekararokissa esiintyvät lauantaina 16.7. muun muassa Paukkumaissi sekä Ella ja Aleksi historiallisen ensimmäisen kerran. Ravintola Kerubin Rokkiviikolla soittavat esimerkiksi Sara, Reckless Love, Nopsajalka ja Jare & VilleGalle. Kaupunkifestivaali Popkatu on käynnissä 11.-16.7.

Rokkirauhan julistus

Tänään maanantaina 11.7.2011 julistamme valtakuntaan yleisen Rokkirauhan Joensuun Ilosaaresta, kehottamalla kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla tavalla viettämään.

Se kuka tätä rauhaa tulevan viikon aikana ikävästi häiritsee tai muulla tavalla tuhmuuksia tehtailee, paheksuttakoon ja pahalla silmällä katseltakoon, koko riemukasta rokkijuhlaa viettävän väen voimin.

Ilkeilyitä tai ikäviä puheita ei Rokkirauhan aikana suvaita. Jokainen olkoon ihminen toiselle. Toivotamme kaikille kaupungin asukkaille sekä koko Suomelle mainiota kesää ja ihan superhauskaa rokkiviikkoa.

Lisätietoa:
www.ilosaarirock.fi