15.-17.7.2011 Laulurinne, Joensuu

Lehdistötiedote 15.7.2011. Julkaisuvapaa heti.

Ilosaarirock loppuunmyyty

• Kaikki 21 000 festivaalilippua myyty ennakosta
  • Festivaali käynnistyy tänään Sulo- ja Töminä-klubeilla

Tänään alkavan Ilosaarirockin kaikki 21 000 kahden päivän festivaalilippua on myyty loppuun. Viimeiset liput myytiin torstai-iltana. Lippuja ei siten ole enää myynnissä festivaalialueen portilla. Ilman pääsylippua jääneet voivat tiedustella Tiketistä mahdollisia peruutuspaikkoja perjantai-iltapäivään saakka. Ilosaarirock viettää 40-vuotisjuhliaan Joensuun Laulurinteellä perjantaista sunnuntaihin. Festivaalilla soittaa kolmen päivän aikana yli 70 yhtyettä viidellä lavalla ja neljällä eri klubilla. Juhlavuoden huipentumana Ilosaarirockin päälavalle nousee yli 20 vuoden tauon jälkeen Sielun Veljet. Muita esiintyjiä ovat mm. Aphex Twin (UK), Madness (UK), Cody Chesnutt (USA), Iced Earth (USA) ja Blackfield (UK/ISR).

– Tänä kesänä vietetään Ilosaarirockin juhlavuotta ja on jo viidestoista kerta peräkkäin, kun festivaali myydään loppuun. Fiilikset on huikeat. Nöyränä kiitämme yleisöämme ja toivotamme kaikki lippunsa ennakkoon ostaneet tervetulleiksi Laulurinteelle, kertoo Joensuun Popmuusikot ry:n toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen.

Suloklubi ja Töminä avaavat festivaalin tänään

Ilosaarirockin avausklubit Sulo ja Töminä käynnistävät festivaalin tänään alkuillasta festivaalialueen isoissa teltoissa. Ylex-teltan Suloklubille on myyty ennakkoon 3000 pääsylippua ja Sue-lavan Töminään useampi sata. Suloklubilla esiintyvät muun muassa Anna Puu, Jätkäjätkät, Sir Elwoodin hiljaiset värit sekä Kotiteollisuus, joka soittaa klubilla ainutlaatuisen keikan 29-päisen mieskuoron, Joensuun Mieslaulajien vahvistamana. Töminä palaa juurilleen tarjoten alakulttuurin ystäville kymmenen kotimaista hardcore- ja punkrock-bändiä, ollen jälleen eräs suurimmista punkiin keskittyvistä tapahtumista Suomessa.

Ilosaarirockin leirintäalueet avasivat porttinsa jo eilen torstaina innokkaimpien festivaalivieraiden matkatessa Joensuuhun. Majoittujia Linnunlahden kolmelle leirintäalueelle saapuu viikonlopun aikana yhteensä yli 13 000 ja jo ennakosta loppuun varattuun koulumajoitukseen noin 1000 majoittujaa jokaista yötä kohti. Myös kaikki hotellit myytiin loppuun laajalta säteeltä kaupungin ympäriltä jo helmikuussa. Ilosaarirock on varautunut festivaalivieraiden ja kaupunkilaisten viihtyvyyteen panostamalla erityisesti muun muassa kierrätykseen ja siisteyteen. Ympäristöarvoja kunnioittava festivaali perusti toukokuussa Kolin kansallispuiston kupeeseen Poppipuistikoksi nimetyn nimikkopuistikon yhteistyössä Pohjois-Karjalan biosfäärialueen, METSO-ohjelman ja Koli Cultura-keskuksen kanssa. Tapaus uutisoitiin muun muassa Unescon kansainvälisessä tiedotuksessa. Puistikon myötä Ilosaarirock on lupautunut vuosittain kompensoimaan kasvihuonepäästönsä. Tänä vuonna summa lahjoitetaan uhanalaisen rupiliskon suojeluun.

Klubit vetävät

Festivaaliviikon aikana Joensuussa on vietetty Popkatua ja juhlittu Ilosaarirockia järjestävän Joensuun Popmuusikot ry:n omistamassa ravintola Kerubissa. Kerubin klubit ovat täyttäneet ravintolan ääriään myöten tiistaista lähtien. Lauantainen Kerubin Tavastian Lauantaidisco on myyty jo ennakosta loppuun, mutta sunnuntain festivaalin päätösklubille on vielä lippuja jäljellä.

– On uskomatonta ajatella millainen historia Ilosaarirockilla ja Joensuun Popmuusikoilla on. Popmuusikot taitaa olla Suomen vanhin elävän musiikin yhdistys ja Ilosaarirock on eräs Euroopan vanhimmista festivaaleista Ruisrockin ja Roskilden rinnalla. Vaatimattomasta päiväkonsertista alkanut toiminta on laajentunut hurjan paljon, nykyisin festivaaliviikko pitää sisällään Ilovaarirockin, Vekararokin lapsille ja mahdottomasti erilaisia klubeja. Heinäkuun tapahtumien ohella yhdistys järjestää esimerkiksi elokuvafestivaali Rokumenttia, jakaa vuosittain yli 20 000 euroa tukea paikallisille bändeille ja nykyisin myös Kerubin myötä pyörittää omaa kulttuurikeskusta. Kaiken takana on satojen, ellei tuhansien ihmisten pyyteetön työ. Ei voi olla kuin kiitollinen, päättää Markku Pyykkönen.

Ilosaarirockia vietetään Joensuun Laulurinteellä perjantaista sunnuntaihin 15.-17. heinäkuuta.

Lisätietoa: www.ilosaarirock.fi
Haastattelut: Toiminnanjohtaja Markku Pyykkönen, 050 354 9068