FIEN
EST. 1971

Ilosaarirock Joensuu 17.–19.7.2015

Lehdistötiedote. Julkaisuvapaa 13.2.2015 kello 11.

Damian "Jr. Gong" Marley, Bastille ja Sunn O))) Ilosaarirockiin

Joensuun Ilosaarirock julkaisi perinteisenä Sulonpäivänä osan kesän 2015 artistikattauksesta. Laulurinteelle saapuvat muun muassa ensimmäistä kertaa Suomessa esiintyvä reggaesuuruus Damian "Jr. Gong" Marley (JAM), brittipopparit Bastille (UK), Charli XCX (UK) ja Tom Odell (UK), rytmimusiikin nimet Big K.R.I.T. (USA), Beardyman (UK) ja Beres Hammond (JAM) sekä metallin eri laitoja edustavat Sunn O))) (USA) ja Sólstafir (ISL).

Kotimaisista artisteista festivaalille saapuvat muun muassa Apocalyptica, Tales from the Thousand Lakes -erikoiskeikan soittava Amorphis, Haloo Helsinki!, Apulanta, Popeda, SANNI, Elastinen, CMX, Michael Monroe, Mirel Wagner ja Von Hertzen Brothers. Kaikkiaan Sulonpäivänä julkaistiin yli 30 artistia. Ilosaarirock järjestetään 17. – 19.7.2015 Joensuun Laulurinteellä. Festivaalin ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä ja Lippupisteessä.

Grammy-palkittu Damian "Jr. Gong" Marley on nykyreggaen suurin nimi. Bob Marleyn poika on esiintynyt keikoilla 13-vuotiaasta saakka ja tehnyt yhteistyötä niin Nasin kuin Skrillexin kanssa. Miehen albumit Halfway Tree ja Welcome to the Jamrock ovat huikeita listamenestyksiä, joilta on noussut useita reggaen klassikoita.

Brittiläinen poprock-yhtye Bastille on julkaissut vasta yhden albumin, mutta yhtyeen suosio on noussut mielikuvituksellisiin sfääreihin. Debyyttialbumia on myyty yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ja singleä Pompeii on kuunneltu YouTubesta ja Spotifysta puoli miljardia kertaa. Brittipoppia edustavat myös uuden levyn juuri julkaiseva Charli XCX sekä Another Love -singlestä tuttu laulaja-lauluntekijä Tom Odell.

Toista ääripäätä Ilosaarirockin ohjelmistossa edustaa yhdysvaltalainen drone-metalliyhtye Sunn O))). Mystistä, särökitaran kiertoon perustuvaa ambient-musiikkia esittävän yhtyeen viimeisin albumi on yhteislevy erakoituneen brittitähden Scott Walkerin kanssa.

– Ilosaarirockiin haetaan eri musiikkigenrejen parhaita edustajia, joista Damian Marley, Sunn o))) tai vaikka beatbox-nero Beardyman on hyviä esimerkkejä. Harva festari pystyy tarjoamaan näin monipuolista kattausta, mutta onneksi meidän yleisö on ennakkoluulotonta eri musiikkityylien suhteen. Perhanan kova vuosi taas tulossa, tohkeilee Ilosaarirockin ohjelmapäällikkö Panu Hattunen.

Ilosaarirockin ohjelma täydentyy kevään aikana. Festivaalin liput ovat myynnissä Tiketissä, Lippupisteessä ja festivaalin verkkosivuilla. Ilosaarirock järjestetään Joensuun Laulurinteellä 17. – 19.7.2015. Festivaalin koko julkaistu ohjelma löytyy verkkosivuilta www.ilosaarirock.fi.

Ilosaarirockin julkistettu ohjelma 13.2.2015

Festivaalialue 18.–19.7.
Bastille (UK)
Beardyman (UK)