FIEN
EST. 1971

Ilosaarirock Joensuu 17.–19.7.2015

Lehdistötiedote. Julkaisuvapaa 9.3.2015 kello 10.

Placebo, Ghost ja Angus & Julia Stone Ilosaarirockiin

Joensuun Ilosaarirock julkisti lisäyksiä tulevan kesän ohjelmaansa. Lauantaina 18. heinäkuuta Laulurinteelle saapuu vaihtoehtorockin suurimpiin nimiin kuuluva Placebo. Brittiläisen yhtyeen levyjä on myyty maailmanlaajuisesti yli 11 miljoonaa kappaletta. Bändi vieraili Suomessa viimeksi vuonna 2009.

– Placebo on bändi, jota ollaan fanitettu 90-luvulta saakka, joten on hullun hienoa saada se Joensuuhun. Yhtyettä on toivottu meiltä jo vuosia ja tänä vuonna homma viimein natsasi, intoilee Ilosaarirockin ohjelmapäällikkö Panu Hattunen.

Placebon lisäksi Ilosaarirockin uusia julkistuksia ovat ruotsalainen mystinen kauhurockyhtye Ghost ja Australiasta saapuva indie/folk-duo Angus & Julia Stone. Kotimaisista artisteista festivaalille saapuvat Mokoma, Pariisin Kevät, SMC Lähiörotat, Paperi T, Laineen Kasperi ja Palava kaupunki, Aivovuoto, DJ Kridlokk, Tuuttimörkö sekä ensimmäisen Suomen festivaalikeikkansa julkaissut Grave Pleasures.

Ilosaarirock järjestetään Joensuun Laulurinteellä 17. – 19.7.2015. Maanantaina myyntiin tulivat kahden päivän lippujen lisäksi myös festivaalin päiväliput. Päiväkohtaisen ohjelma voi tarkastaa verkkosivuilta www.ilosaarirock.fi/ohjelma. Festivaalin liput ovat myynnissä Tiketissä ja Lippupisteessä.

Brittipopin antiteesinä tunnettu Placebo julkaisi ensimmäisen albuminsa vuonna 1996. Bändi aloitti parivuotiset 20-vuotisjuhlallisuutensa jo helmikuussa julkaisten koko tuotantonsa ensimmäistä kertaa suoratoistopalveluissa. Jo ensimmäisen viikon aikana Placebon kappaleet keräsivät Spotifyssa kymmeniä miljoonia toistokertoja. Kevään yhtye viettää uransa pisimmällä Britannian kiertueella, kiertueen keikkapaikoista valtaosa on myyty ennakosta loppuun. Brian Molkon ja Stefan Olsdalin lisäksi kiertueella soittaa uusi rumpali Matt Lunn.

Ruotsalainen Ghost kuuluu 2000-luvun puhutuimpiin uusiin metallibändeihin. Satanismin kanssa flirttaileva dramaattinen yhtye esiintyy aina maskeissa, eivätkä sen jäsenet paljasta henkilöllisyyksiään. Kaksi täyspitkää albumia julkaissut Ghost on luvannut faneilleen, että bändin odotettu kolmas levy ilmestyy myöhemmin tänä vuonna.

Australialainen Angus & Julia Stone on kahden sisaruksen muodostama kokoonpano, joka soittaa raukeaa folkrockia. Kotimaassaan huikean suositun yhtyeen kolmas albumi Angus & Julia Stone oli menestys myös Euroopassa. Vuonna 2014 julkaistun albumin tuotti tähtituottaja Rick Rubin. Yhtye on esiintynyt Suomessa loppuunmyydyllä Tavastia-klubilla vuonna 2011.

Ilosaarirockin esiintyvät nyt julkaistujen artistien lisäksi muun muassa Bastille (UK), Damian Marley (JAM), Charli XCX (UK), Sólstafir (ISL), Tom Odell (UK), Big K.R.I.T. (USA), Beres Hammond (JAM), Sunn O))) (USA), Beardyman (UK), Apocalyptica, Amorphis, Haloo Helsinki!, Apulanta, Elastinen, CMX, SANNI, Kasmir, Michael Monroe ja Popeda.

Ilosaarirockin artistikattaus täydentyy kevään aikana.

Ilosaarirock 17. – 19.7.2015, Joensuun Laulurinne.
Kahden päivän liput 98 €. Päiväliput 69 €. Premium-liput 151 €.
Tapahtuma on ikärajaton.

Painokelpoiset pressikuvat: www.ilosaarirock.fi/media

www.ilosaarirock.fi
www.fb.com/ilosaarirock