Ilosaarirock Joensuu 3 päivää 14.-16.7.2017

Osana hiton hauskaa festaria

Koju Film Company kuvaa tänäkin vuonna Ilosaarirockin aftermovie-koosteen. Se on tuottanut myös festarin hulvattomat ennakkopuffit ja TV-mainokset. Kojun perustajat, ohjaaja Heikki Oinonen ja kuvaaja Matias Vihko, kertoivat mietteitään Ilosaarirockista asuntoauton kiitäessä metsien reunustamaa maantietä kohti Joensuuta.

Koju on toiminut Ilosaarirockin kanssa yhteistyössä jo viisi vuotta. Homma lähti käyntiin trailerista, jonka palaute oli sen aikaisiin resursseihin nähden loistavaa. Palaveri Petri Variksen ja Markku Pyykkösen kanssa synnytti ideoita, ja yhteistyösopimus kirjoitettiin.

Koju sai alkunsa Joensuussa vuonna 2012. Ajatus firman perustamisesta lähti siitä, että näissä hommissa pyörii niin paljon rahaa.

– Täähän on showbisnestä parhaimmillaan. Ollaan kuultu semmoinen sanonta, että showbisneksessä on kaksi paikkaa, joista tulee kunnolla rahaa: ovet ja ikkunat, nauravat jätkät yhteen ääneen. –Ei ny oikeesti! Oinonen toteaa ja vakavoituu hetkeksi, – Kai me ollaan jonkin sortin lifestyle-yrittäjiä. Tehdään mielellään semmosia juttuja, että suunnitellaan yritystoiminta ja muu elämä omien kiinnostusten kohteiden ympärille, eikä toisinpäin.

Tällä hetkellä Heikki Oinosen, 30, ja Matias Vihkon, 28, vaikuttavaan videotuotantoon erikoistunut yritys pitää päämajaansa Tampereella. Yritys toimii valtakunnallisesti, mutta asiakkaita on myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Millainen se Ilosaarirock sitten on miesten mielestä?

– Ilosaarirock on kesän paras viikonloppu, osittain hauskan duunin lisäksi, mutta ylipäänsä hyvän ilmapiirin takia. Kannattaa kysyä Matiakselta kesän 2012 Ilosaarirockista, nauraa Oinonen. – Mutta eii siitä sen enempää. Ensimmäisen kerran on tullut käytyä kymmenen vuotta sitten, toteaa Vihko.

Koju Film Company toimii yhteistyössä Ilosaarirockin kanssa – ja kuvaa hienoja videoita. Kuva: Jarno Parkkinen

Kojun tuottamat Ilosaarirockin mainokset ovat joka vuosi melko erikoisia. Idea mainosten tekoon on lähtenyt huomiota herättävistä asioista, viime vuoden videota inspiroi eräs nimeltä mainitsematon kaupunginvaltuutettu. Ilosaarirockin mainosten teko on ollut Heikin ja Matiaksen hauskimpia projekteja Kojun historian aikana, joten lisää on varmasti tiedossa.

– Yleensä yritysten kanssa mietimme tarkasti videon viestinnällistä sanomaa, mutta näissä on saanut revitellä rohkeasti, sanoo Oinonen. Vuoden 2017 mainoksen idea on kotikutoisempi. – Ollaanhan me itekin ajateltu tulla Ilosaarirockiin pienlentokoneella. Tänä vuonna matka taittui kuitenkin vielä tällä asuntoautolla.

Lentokonemies
TV-mainos 2016

Koju Film Company haluaa olla Suomen halutuin tuotantoyhtiö. – Me halutaan tuottaa lisäarvoa meidän asiakkaille. Halutaan näyttää, että näillä jutuilla, mitä me tehdään, on tosi lyhyt takaisinmaksuaika, Vihko valottaa.

Kojun ensimmäiset työt olivat musiikkivideoita.

– Musiikkivideot on hyvää vastapainoa mainoshommien tekemiselle. En osaa sen tarkemmin sanoa, kenelle artistille videon ohjaisin. Viime vuosina olen ohjannut kymmenkunta metallivideota, joten seuraava video voisi olla vaikka räppivideo Rähinä Recordsille! Oinonen pohtii.

Kojulaisia kannattaa lähestyä rohkeasti Ilosaarirockissa. – Jos haluat päästä mukaan aftermovie-videolle, niin tule vetämään hihasta. Katsotaan mitä keksitään. Saatat saada Kojun t-paidan matkaan! Oinonen vinkkaa.


Osta lippu >
Ilosaarirock