Somevaikuttaja Bettina Peltoniemi festarihumussa: ”Keikoilla heiluminen ei tunnu työltä!”

Festareille voi päätyä monin eri tavoin. Innokas hakee esimerkiksi vapaaehtoiseksi ja nautintoja hakeva hankkii VIP-liput. Juhlahumuun voi osallistua myös olemalla kuuluisa sosiaalisessa mediassa. Verkkotoimitus tapasi Bettina Peltoniemen, jolla somekanavat ovat täydellisesti hallussa.

Sosiaalisen median kautta festareille päässyttä ja verkkotoimituksen tapaamaa Bettina Peltoniemeä voi kutsua somevaikuttajaksi. Tällaiset henkilöt ovat somessa aktiivisia ja tunnettuja. Mediassa yleistyneen vaikuttajamarkkinoinnin kautta somevaikuttajat ovat mainostajille hyvä koppi.

Peltoniemi on tuore täysi-ikäinen ja monille tuttu mitä todennäköisimmin juuri sosiaalisesta mediasta. Peltoniemi tuottaa sisältöä yksityshenkilönä Instagramiin, YouTubeen ja Snapchatiin, joissa hänellä on yhteensä yli 36 000 seuraajaa. Ilosaarirockille Peltoniemi tuo näkyvyyttä someissaan.

On kiinnostavaa, miten Peltoniemi on päätynyt asemaan, jossa hän pääsee festareille tuottamalla itsestään somesisältöä. Selvitetään, millaiselta vaikuttaminen ja somesuosio tuntuu!

Yksityisenä sisällöntuottajana festareilla

Energiapakkaus on juuri saapunut festarialueelle. Kontiolahdelta tuleva Peltoniemi kuvailee festarifiilistään hyväksi.

– Eilinen on selätetty ja muutaman tunnin yöunilla jaksaa kyllä painaa.

Peltoniemelle tämän vuoden Rokki on jo neljäs putkeen.

– Tai kolmas. En nyt muista tarkkaan. Tänne on tultava, koska kyseessä on oma kotikaupunkini ja täällä on aina hurja meno. Laitoin festarin järjestäjille koodia ja kysyin, olisiko heillä kiinnostusta lähteä mukaan yhteistyöhön. Myönteinen vastaus tuli ja sain tapahtumaan lipun. Tässä sitä nyt ollaan.

”Ilosaarirock on avoin ja intiimitunnelmainen menomesta, joka erottuu muista festareista tunnelmallaan.” Kuva: Valentin Abramenkov.

Vaikuttaminen tuntuu hyvältä

Nykymediassa sisällöt liikkuvat ihmiseltä ihmiselle, ja monilla yksityishenkilöillä voi olla paljonkin vaikutusvaltaa näkemystensä ja suurien seuraajamääriensä myötä. Yritykset ja tapahtumat voivat lisätä näkyvyyttään vaikutusvaltaisten somepersoonien kautta.

Somevaikuttaja voi herättää keskustelua seuraajiensa keskuudessa. Kun on intohimoa levittää ympärilleen hyvää ja tekee työnsä aidosti, alkaa ihmisiä kiinnostaa ja seuraajamäärät kasvavat.

Somevaikuttaminen tarkoittaa Peltoniemelle sitä, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin omalla tekemisellään.

– Se on vähän kuin nuorten politiikkaa, jossa some on keskiössä. Se on siistiä!

Kipinä vaikuttamiseen halusta jakaa itselle tärkeitä asioita

Somevaikuttajan asemaan tehopakkaus on päätynyt tekemisen kautta. Ulospäinsuuntautuneisuus ja halu tehdä jotain merkityksellistä on ajanut Peltoniemeä eteenpäin.

– Aloin puhumaan Snapchatissa ennakkoluuloista, siitä tämä lähti. Innostuin siitä ja sain ajatuksilleni hyvän vastaanoton.

– En lähtenyt tekemään somejuttuja rahankiilto silmissä. Tienaan toki tänä päivänä somella paremmin kuin kesätöillä. On siistiä, että olen voinut luoda itselleni tällaisen aseman, jossa pystyn lähes täysin elättämään itseni. Tällä hetkellä en kuitenkaan halua tästä työtä, koska paineet ovat kovat.

– Tunnettuna oleminen on aika rankkaa. Etenkin Joensuussa miut tunnetaan aika hyvin varsinkin ikäisteni keskuudessa. Olen toki tottunut siihen, mutta jos on huono päivä ja haluaisin piiloutua huppariin ja mennä makaamaan Isomyyn lattialle, niin se ei oikein onnistu.

Aitous kantavana arvona

Peltoniemen somepersoona on hyvin samankaltainen kuin yksityiselämänkin Bettina.

– Pyrin olemaan kanavissani mahdollisimman aito ja oma itseni. En halua kiiltokuvaelämää. Yritän saada seuraajiani motivoitumaan hyviin elämäntapoihin ja voimaan paremmin.

Peltoniemi haluaa ottaa kanavillaan kantaa muun muassa ulkonäköpaineisiin. Aitoudella hän pyrkii vaikuttamaan paineisiin ja siihen, ettei kenenkään pitäisi esittää muuta kuin on.

– Saatan ”flexata” vatsalihaksiani Maltalla otetuissa bikinikuvissa, mutta tuon myös päivityksissäni sen ilmi. Haluan osoittaa, mikä on todellista.

Seikkailua kuvauspiteissä

Mediapassin kantajilla on oikeus päästä erityisille festivaalialueille. Peltoniemi kulkeekin alueella mediapassi kaulassaan. Hänellä on pääsy esimerkiksi VIP-telttaan ja keikkalavan eteen kolmen ensimmäisen kappaleen ajaksi muiden median edustajien kanssa.

– Oon käymilläni keikoilla mennyt lavan eteen sallituksi ajaksi. Otan kuvia ja videoita, eikä siinä juuri ehdi bilettää, kun kavereita ei ole ympärillä.

Työltä viikonloppu ei Peltoniemestä kuitenkaan tunnu.

– On sovittu, että laitan muutamia kuvia festareista somekanaviini, mutta ei se ole mitenkään big deal. Laittaisin kuvia muutenkin. Voisi sanoa, että keikoilla heiluminen ja kuvien postaaminen on työtä, joka ei siltä kuitenkaan tunnu.

Pääsuunnitelmina hyvä musa ja kaverit

VIP-alueen ruokailussa istuva Peltoniemi kertoo päivästään buffetpöydän antimet edessään.

– Kahdenkymmenen minuutin päästä lähden kuvaamaan Cheat Codesin keikkaa. Menen kuvaamaan materiaalia ainakin omiin someihini, Instagramiin ja Snapchattiin. Mikäli tulee tosi hyviä kuvia, niin lähetän niitä myös Ilosaarirockille.

– Yöllä on JVG:n keikka ja sitä ennen menen joko käymään kotona tai viettämään aikaa kavereiden kanssa.

Peltoniemellä on alueella paljon tuttuja, ja parin kaverin kanssa hän on festareilla ihan sovitusti.

– Meillä on melko erilainen musiikkimaku ja siksi välillä karataan eri suuntiin.

Iltaa kohti innolla ja vailla jatkosuunnitelmia

Loppufestareille Peltoniemi suuntaa hyvillä fiiliksillä.

– Ihanaa, että aurinko paistaa! Keikkoja ja hyvää menoa odotan innolla.

– En lähde Kerubiin jatkoille. Miuta ei ryyppääminen niin kiinnosta, että huvittaisi olla baarissa. Päihteitä en katso niin hyvällä ja pyrin somessakin olemaan hyvää esimerkkiä asian puolesta.

– Seuraajille voin kertoa, että eilen otin vähän, mutta ei se ollut niin hauskaa. En sano että never again, muttei ollut kyllä kovin lit, Peltoniemi nauraa.

Peltoniemi jatkaa aterioimista, jotta ehtisi vielä haippaamansa Cheat Codesin keikalle nauttimaan basson jyskeestä ja keinuttavista rytmeistä.

 

Teksti: Kerttuli Karels
Kuva: Valentin Abramenkov


« Etusivulle

« »

Pääyhteistyökumppanit

Koff     Lidl