Etusivu    Bändit    Media    Info    Viestit    Kohti rokkia    Linkit    Festarielämää                              In English

LEHDISTÖTIEDOTE 26.11.2004

ILOSAARIROCK JA KIHAUS YHTEISTYÖHÖN

Maakunnallista vuorovetoa

Joensuun Popmuusikot ry on päättänyt lähteä tukemaan yhteistyön kauttatalousvaikeuksissa olevaa Rääkkylän Kihausta. Kun Popmuusikot maksaa Kihauksenveloista 40 000 euroa, esittää Rääkkylän kunnanhallitus valtuustolle, että kuntaantaa anteeksi loput tapahtumalle kiertyneestä velasta. Velan kokonaissumma onnoin 116 000 euroa. Käytännössä tämä yhteistyökuvio takaa sen, että ensi kesänä15 vuotta täyttävä Kihaus pääsee jatkamaan toimintaansa taloudellisestipuhtaalta pöydältä.

Joensuun Popmuusikoiden puheenjohtaja Markku Pyykkönen kertoo kuinka ajatusKihauksen tukemisesta sai alkunsa Ilosaarirockin omista vaikeista vaiheista:
- Olemme itsekin olleet hyvin samankaltaisessa taloudellisessa ahdingossaaikanaan ja tiedämme hyvin kuinka velkaantuminen syö edellytyksiä toiminnalta jamotivaatiolta. Talkootyöhön ja vapaaehtoisten intoon perustuvia tapahtumia onpidemmällä aikavälillä lähes mahdotonta hoitaa liian tiukan taloudenpuristuksessa. Uskomme, että tämän kädenojennuksen jälkeen Rääkkylästä jakansanmusiikkipiireistä laajemminkin löytyy taas aivan uutta intoa kehittääKihausta, kertoo Pyykkönen.

Rääkkylän kunnanjohtaja Markku Lappalainen on myös tyytyväinen asian saamaankäänteeseen:
- Tukea tälle ratkaisulle varmasti löytyy laajasti, sillä Kihaus on kuitenkinniin olennainen osa Rääkkylää. Tämä yhteistyökuvio takaa tapahtuman jatkumisenja kehittymisen. On hienoa, että olemme yhteistyössä löytäneet kaikillemielekkään tavan ratkaista hankala taloustilanne, kuvaa kunnanjohtajaLappalainen tuntoja kunnan puolella.

Mukana neuvotteluissa oli myös Joensuun kaupungin entinen kulttuurijohtajaPirkko Kylänpää, Kihausta järjestävän Rääkkylän Kansanmusiikkiyhdistys ry:nhallituksen puheenjohtaja:
- Olin aikoinaan mukana tekemässä ratkaisuja, jossa Ilosaarirockille annettiintukea taloudellisissa vaikeuksissa. Tässä tilanteessa voi olla silloisiinratkaisuihin enemmän kuin tyytyväinen. Kun pääsemme nyt Kihauksen kanssalähtemään puhtaalta pöydältä, on helppo uskoa tapahtuman tulevaisuuteen.Kihauksen tulevasta ohjelmasta annetaan ennakkotietoa lähiaikoina, lupaaKylänpää. Ensi kesänä Kihaus juhlii 15 vuoden taivaltaan 7.-10.7.2005 teemallaJuurihoitoa Rääkkylästä.

Neuvotteluja yhteistyösopimuksesta käytiin Pohjois-Karjalan liiton jamaakuntajohtaja Pentti Hyttisen välittäminä:
- On hienoa nähdä, miten tällaisia hieman yllättäviäkin yhteiskuvioita syntyymaakunnan sisällä. Tässä tarvittiin sekä Joensuun Popmuusikkojen kykyä maksaaettä Rääkkylän kunnan halua tulla vastaan velan loppusummassaanteeksiantamisessa. Nimenomaan tällaisesta yhteistyöstä rakentuu eläväinen jamenestyvä maakunta, toteaa maakuntajohtaja Pentti Hyttinen.

Joensuun Popmuusikoille päätös lähteä tukemaan näin merkittävällä summallaKihausta vaati pitkää ja huolellista perehtymistä asiaan:
- Tässä on ainakin meille hyvin suuret rahat kyseessä ja selvitimmehuolellisesti, että päätöksellä ei olisi vaikutusta muuhun yhdistystoimintaammetai Ilosaarirockiin. Tähän käytetty raha on vuosien mittaan kiertynyttäylijäämää, jota yleishyödyllisenä yhdistyksenä käytämme sääntöjemme mukaiseentoimintaan eli paikallisen populäärikulttuurin tukemiseen. Ei tällä maakunnallaole varaa menettää enää yhtään kulttuuritapahtumaa. Eikä tässä ole kyse vainsiitä, että me annamme, vaan kuvio toimii varmasti toisinkin päin. Kummaltakinlöytyy osaamista, yhteyksiä ja opittavaa. Uskomme, että tästä lähtee pikkuhiljaakäyntiin laajempikin yhteistyö, jossa maakunnan kulttuuritapahtumat etsivätmielekkäitä yhteisiä toimintamuotoja, hahmottelee Pyykkönen.

Lisätietoja:

Joensuun Popmuusikot ry