Let there be sound, let there be light… Let there be rock!

valosuunnittelija01_mkh.jpgFestivaalin parhailla paikoilla päälavan miksaustornissa työtään tekevät äänivastaava Marko Luukkanen ja valosuunnittelija Mikko Makkonen.

Itseoppinut Luukkanen aloitti äänityöt kavereiden bändien kanssa vuonna 1989. Nyt hänen vastuullaan on Ilosaarirockin päälavan äänijärjestelmä, rekka-autollinen laitteistoa. Luukkanen huolehtii äänentoiston toimivuudesta ja siitä, että bändien omilla miksaajilla on ylipäänsä mahdollisuus saada keikka kuulostamaan hyvältä kuuntelijan korvaan, ettei yleisö joudu poistumaan paikalta korviaan pidellen. Monenlaisissa paikoissa ja tiloissa työtään tekevän Luukkasen mukaan festivaalit ovat haastavia työtilanteita.

- Festareille ei voi vaan tulla valmiiseen pöytään ja lähteä bändin jälkeen kotiin. Järjestelmän virittämiseen meni 12 tuntia, ja työ sitoo paikalleen aamusta iltaan, Luukkanen kertoo.

Kerrosta ylempänä työpistettään hoitaa valosuunnittelija Mikko Makkonen. Makkosen suunnittelemaan päälavan valoarsenaaliin kuuluu noin kuusi tonnia valaisulaitteita, 100 erillistä lamppua ja vielä moninkertainen määrä yksittäisiä polttimoita. Valojen pystyttäminen aloitettiin jo keskiviikkona, mutta Ismo Alangon keikan aikana Makkosella ei kuitenkaan ole kiirettä. Makkonen ehtii ottamaan rennommin, kun bändin oma henkilöstö hoitaa valopöytää. Miehen vastuulla on ollut ohjelmoida valopöytään valmiiksi “muutama sata” erilaista valotilannetta, joista bändin oma valomies valikoi haluamansa keikan eri tilanteisiin. Kaikilla yhtyeillä tosin ei ole mukana omaa valomiestä, jolloin festivaalin omat työntekijät ajavat valot. Tässä tilanteessa korostuukin valomiehen oma yleinen musiikintuntemus, jotta valot saa ja näyttämään hyvältä juuri sen hetkiseen keikan kanssa.

Festivaalin valosuunnittelulle haasteen asettaa Suomen valoisa kesä.

- Etelä-Euroopassa olisi tottakai helpompaa, kun pimeys tulee illalla jo yhdeksän aikaan. Täällä valoista saadaan otettua kaikki irti oikeastaan vain yhdelle bändille illassa, Makkonen pohtii.

Päivällä valaistusta saadaan näyttävämmäksi laskemalla valaisimia lähemmäs esiintyjää ja tiivistämällä valosettiä. Koko päälavan tausta on myös ympäröity mustilla kankailla, ettei päivänvalo pääse lavalle joka suunnasta.

Alangon lopettaessa lavalla alkaa Makkosella taas kiire. Bändien vaihdon aikana valot on saatava valmiiksi seuraavan esiintyjän tarpeiden mukaan.

Teksti: Antti Ronkainen
Kuva: Markus Korpi-Hallila